Vakanties? Die boek je tegenwoordig gewoon mobiel

15 september 2015, 13:00

Met het einde van de zomer denken de meeste mensen alweer aan het boeken van een nieuwe vakantie. Maar voor marketeers is het eerst belangrijk om terug te kijken op de afgelopen zomerperiode. Want ook dit jaar komen er uit die analyse weer interessante trends naar voren die marketeers zeker mee moeten nemen in de strategie om de, vooral mobiele, consument te bereiken.

De afgelopen maanden heeft Criteo het boekingsgedrag van de Nederlandse consument in kaart gebracht naar aanleiding van data die zijn verzameld bij de boekingen van vlieg-, hotel- en pakketreizen. Uit deze data stak één feit als een paal boven water: consumenten boeken meer dan ooit te voren hun vakanties op hun smartphones en tablets. Hoewel het boeken van vakanties tijdens de schoolvakanties op de desktop een groei zag van 62 procent, gingen de mobiele devices hier flink overheen met een groei van 80 procent in vergelijking met vorig jaar. Het lijkt er dus op dat veel mensen ‘on the go’ hun vakantie boeken.

Hoe kun je zorgen dat je als adverteerder hier het meeste uit haalt en de consument niet mist? Het is belangrijk om hier het boekingsgedrag van de consument als leidraad te nemen.

Timing is alles

Naast dat mobile devices populair zijn om een vakantie te boeken, blijkt ook dat consumenten een keuze maken tussen welk mobiele device ze gebruiken voor het boeken van hun vakantie gebaseerd op het tijdstip van de dag.

Zo boeken Nederlanders op specifieke dagen van de week en op gezette momenten van de dag op hun mobiele devices. Het aandeel van mobiele boekingen gemaakt op een mobiel device steeg deze zomer van gemiddeld 23 procent gedurende week naar gemiddeld 32 procent tijdens het weekend. Het is interessant om te zien dat consumenten het liefst hun tablet doordeweeks ‘s avonds (20 procent van alle boekingen) en ’s ochtends in het weekend (28 procent) gebruiken, terwijl smartphones vaak ’s ochtends doordeweeks worden gebruikt (17 procent).

Consumenten wisselen dus de hele tijd van device tijdens hun zoektocht naar en het boeken van een vakantie. Dit toont aan dat het belangrijk blijft om het volgen van de consument en hun aankoopproces over verschillende apparaten te blijven verbeteren.

Bron: Criteo, juni 2015 data, Nederland. Geaggregeerde data van vlieg-, hotel- en pakketvakantie-subcategorieën. Het betreft alle boekingen, niet alleen diegene toegeschreven aan Criteo.

Landje-pik

Een interessante trend die we ook zagen, was dat terwijl consumenten op een banner klikken voor de ene vakantie, het voorkomt dat ze een andere vakantie boeken die hen wordt aangeboden. Bij een reisaanbieder konden zo drie groepen van bestemming worden geïdentificeerd:

  • Bestemmingen met een lage onzekerheid waarbij de geboekte vakantie overeenkomt met de aangeklikte vakantie in 85 procent van de gevallen. Dit zijn bestemmingen zoals Griekenland, Spanje, Curacao, Tunesië en Turkije.
  • Bestemmingen met een gemiddelde onzekerheid waarbij de geboekte vakantie overeenkomt met de aangeklikte vakantie in 60-85 procent van de gevallen, zoals Egypte en Portugal.
  • Bestemmingen met een hoge onzekerheid, waarbij de geboekte vakantie overeenkomt met de aangeklikte vakantie in minder dan 60 procent van de gevallen, zoals Cyprus.

Het blijkt dus maar weer dat relevantie zo belangrijk is. Want met de juiste, relevante, aanbieding kun je consumenten dus aantrekken om een ander product aan te schaffen dan ze eerder zelf bedacht hadden om te boeken.

Het is interessant om te zien dat zelfs grote aankopen, in de vorm van vakanties, ook worden geboekt op mobiele devices. Dit betekent dat de marketeer hier niet langer omheen kan en de focus moet leggen op de missie om de consument cross-device te volgen en te bereiken.

Het blijkt maar weer dat consumenten ‘s ochtends op hun smartphone zoeken naar hun vakantie en deze ‘s avonds op de bank vanaf hun tablet boeken. Dan zou het enorm jammer zijn om als adverteerder de boot te missen en de consument te verliezen, want – zo blijkt ook – de concurrent die het wel slim speelt met het plaatsen van relevante advertenties kan de consument zo wegkapen.

Piet-Hein Kerkhof
Managing Director Benelux en Scandinavi? bij Criteo

Piet-Hein Kerkhof, Managing Director Criteo Benelux en Scandinavië Piet-Hein Kerkhof is Managing Director van Criteo Benelux sinds 2011 en van Scandinavië sinds 2015. De afgelopen periode heeft hij een belangrijke rol gespeeld in het uitbouwen van Criteo tot een dominante en wereldwijde speler in de performance marketing technologie branche. Criteo heeft 24 kantoren wereldwijd, 1,300 medewerkers, werkt met meer dan 7000 adverteerders en heeft een werelwijd bereik van meer dan één miljoen unieke gebruikers. Met zijn meer dan 15 jaar ervaring heeft Piet-Hein meerdere management posities binnen de online reclame industrie bekleed in de Benelux. Zo is hij meest recentelijk managing director van Kelkoo/Yahoo! geweest, waar hij nauw met performance adverteerders en premium publishers heeft samengewerkt. Naast zijn werk is Piet-Hein een actieve speler in de locale online reclame industrie. Hij is en mentor bij Startupbootcamp, een wereldwijd netwerk van accelerators, waar hij ondernemers helpt met het uitbreiden en groeien van hun onderneming. Hij is ook een vaakgeziene spreker bij Nederlandse evenementen zoals Emerce EDAY en andere branchecongressen.

Categorie

3 Reacties

    Rudi de Groot

    Hi Piet-Hein, dank voor het interessante artikel.

    Ik wil nu net een vakantie boeken 🙂 Welke Nederlandse apps raad je aan? 🙂


    15 september 2015 om 13:37
    Piet-Hein Kerkhof

    Hi Rudi,

    dank voor je reactie. Mijn persoonlijke favoriet is HotelTonight – die biedt een waardevolle service voor last-minute boekingen. Booking.com is natuurlijk de meer mainstream app om goede hotels te vinden, en de KLM app is mijn favoriet voor vluchten.

    Ik hoop dat je er iets aan hebt!


    16 september 2015 om 07:34
    sasha

    Hi Rudi,

    De app van momondo is erg goed om vliegtickets en hotels mee te vergelijken


    16 september 2015 om 08:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!