Uitgelezen: Social Media Marketing

13 juni 2013, 13:29

Van strategie naar operatie

Het boek Social Media Marketing (van strategie naar operatie) door Sjef Kerkhofs en Robbert Gangadin beschrijft in heldere bewoordingen hoe een ondernemer start met de inzet van social media. Het boek verschaft inzicht in het strategisch opzetten van een gedegen socialmediastrategie. Het maakt gebruik van een model waarin eerst het DNA (producten en diensten, strategie en mensen) van het bedrijf bepaald wordt.

Kort interview met mede-auteur Sjef Kerkhofs over het boek Social Media Marketing.

Stappenplan

Het boek zit vol belangrijke aandachtspunten die een bedrijf helpen in het ontwikkelen van een gedegen strategie. Dankzij het gebruikte model zijn alle stappen goed te verantwoorden binnen een organistie. Onderdelen als doelstellingen (mét een nulmeting), strategische opties en het kiezen van een of meerdere tools ontbreken niet. De volgende stappen leiden, volgens het boek, tot een gedegen strategie:

  • nulmeting

  • probleemstelling

  • doelstellingen

  • doelgroep

  • strategische opties

  • kanaalkeuze

  • go/no go

  • implementatie

  • beheer en meten

SMC-methodiek

De auteurs maken gebruik van de zelf bedachte SMC-methodiek. SMC staat voor Social Media Control. En hier wordt het een beetje rommelig, want we gebruiken 4 C’s uit een eerder behandeld model: campagne, content, conversatie & care en conversie. Deze C’s krijgen ineens een nummer, die per paragraaf worden uitgelegd. De opzet van deze paragrafen is echter niet erg duidelijk vormgegeven, waardoor je de draad snel kwijt bent. Zeker als je de materie niet beheerst. En dat geldt nou juist voor de doelgroep van het boek.

Opmaak

De opmaak is helaas niet erg overzichtelijk. Wat opvalt, is de vormgeving van het boek, in negatieve zin. Paragrafen beginnen in her en der, er is weinig gebruikgemaakt van kleuren en tussenkoppen en modellen zijn klein en slecht leesbaar uitgewerkt. In het begin van het boek komen experts aan het woord, maar door de onhandige opmaak is het zoeken naar welke tekst van welke expert afkomstig is.

Tips en afsluiting

De tips vliegen je om de oren, maar gaan niet erg de diepte in. De vele voorbeelden over webcare via Twitter zijn helder, maar hadden kort en krachtig weergegeven moeten worden. Andere social media en kanalen worden juist weer beperkt aangestipt. De afsluiter in hoofdstuk 6 gaat over de operationele rolverdeling, zoals de manager, editor of grafisch vormgever. Het was sterker geweest als de auteurs het boek hadden afgesloten met bijvoorbeeld een (content)strategie. Hierdoor is het boek te licht om een volledige socialemediastrategie mee te ontwikkelen.

Over het boek

Titel: Social Media Marketing

Auteurs: Sjef Kerkhofs en Robert Gangadin

Uitgeverij: Adformatie groep

1e druk ISBN 9789491560071

Prijs: € 30

Aljo Hartgers
Creatief Contentstrateeg \\ Audio First Content Creator \\ MarketeerWebsite

Ik ben een typische versatilist* dankzij mijn brede interesses. Specialist in online communicatie en marketing, maar ook branding, design, sales, organisaties en alles wat daarbij komt kijken. Daarnaast verdiep ik mij al erg lang in duurzame thema's, zoals elektrisch rijden en verduurzaming in het algemeen.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Bart van der Kooi

    Vanwaar een recensie over een boek uit 2011? Of is het recentelijk gereviseerd?


    16 juni 2013 om 19:43
    Clearsite

    Niet erg uitnodigend om dit boek aan te gaan schaffen.


    17 juni 2013 om 06:57
    Bart van der Kooi

    Vanzelfsprekend, was gewoon benieuwd of het boek ineens weer in the picture was gekomen. Reviews zijn trouwens altid bruikbaar om leeskeuzes te maken 🙂


    17 juni 2013 om 06:58
    Bart van der Kooi

    @Bram: ik zie trouwens al wat er mis gaat. Er wordt in de intro verwezen naar het andere boek van Sjef Kerkhofs (die uit 2011 dus). Terwijl de review daar niet over gaat. Vandaar mijn verwarring.


    17 juni 2013 om 07:00
    bramkoster

    @Bart: oe, da’s heel slordig. Dank voor je tip, heb het aangepast!


    17 juni 2013 om 07:39
    Aljo Hartgers

    Ah, een beetje late reactie van mijn kant. Ik ben het met Bram eens ;-).

    Overigens kreeg ik dit boek van Adformatie aangeboden – blijkbaar willen ze het opnieuw onder de aandacht brengen samen met het Handboek Online Marketing. Deze ben ik nu druk aan het bestuderen om binnenkort maar eens een grondige review aan te wijden.


    17 juni 2013 om 07:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!