Uitgelezen: Social Media Marketing

Van strategie naar operatie

Uitgelezen: Social Media Marketing
, Sizigy
@aljo

Het boek Social Media Marketing (van strategie naar operatie) door Sjef Kerkhofs en Robbert Gangadin beschrijft in heldere bewoordingen hoe een ondernemer start met de inzet van social media. Het boek verschaft inzicht in het strategisch opzetten van een gedegen socialmediastrategie. Het maakt gebruik van een model waarin eerst het DNA (producten en diensten, strategie en mensen) van het bedrijf bepaald wordt.

Kort interview met mede-auteur Sjef Kerkhofs over het boek Social Media Marketing.

Stappenplan

Het boek zit vol belangrijke aandachtspunten die een bedrijf helpen in het ontwikkelen van een gedegen strategie. Dankzij het gebruikte model zijn alle stappen goed te verantwoorden binnen een organistie. Onderdelen als doelstellingen (mét een nulmeting), strategische opties en het kiezen van een of meerdere tools ontbreken niet. De volgende stappen leiden, volgens het boek, tot een gedegen strategie:

  • nulmeting
  • probleemstelling
  • doelstellingen
  • doelgroep
  • strategische opties
  • kanaalkeuze
  • go/no go
  • implementatie
  • beheer en meten

SMC-methodiek

De auteurs maken gebruik van de zelf bedachte SMC-methodiek. SMC staat voor Social Media Control. En hier wordt het een beetje rommelig, want we gebruiken 4 C’s uit een eerder behandeld model: campagne, content, conversatie & care en conversie. Deze C’s krijgen ineens een nummer, die per paragraaf worden uitgelegd. De opzet van deze paragrafen is echter niet erg duidelijk vormgegeven, waardoor je de draad snel kwijt bent. Zeker als je de materie niet beheerst. En dat geldt nou juist voor de doelgroep van het boek.

Opmaak

De opmaak is helaas niet erg overzichtelijk. Wat opvalt, is de vormgeving van het boek, in negatieve zin. Paragrafen beginnen in her en der, er is weinig gebruikgemaakt van kleuren en tussenkoppen en modellen zijn klein en slecht leesbaar uitgewerkt. In het begin van het boek komen experts aan het woord, maar door de onhandige opmaak is het zoeken naar welke tekst van welke expert afkomstig is.

Tips en afsluiting

De tips vliegen je om de oren, maar gaan niet erg de diepte in. De vele voorbeelden over webcare via Twitter zijn helder, maar hadden kort en krachtig weergegeven moeten worden. Andere social media en kanalen worden juist weer beperkt aangestipt. De afsluiter in hoofdstuk 6 gaat over de operationele rolverdeling, zoals de manager, editor of grafisch vormgever. Het was sterker geweest als de auteurs het boek hadden afgesloten met bijvoorbeeld een (content)strategie. Hierdoor is het boek te licht om een volledige socialemediastrategie mee te ontwikkelen.

Over het boek

Titel: Social Media Marketing
Auteurs: Sjef Kerkhofs en Robert Gangadin
Uitgeverij: Adformatie groep
1e druk ISBN 9789491560071
Prijs: € 30


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Vanwaar een recensie over een boek uit 2011? Of is het recentelijk gereviseerd?

    geplaatst op
  • @Bart: het boek is uit 2012 (zie hier). En een review hoeft bij ons niet per se over een boek te gaan dat minder dan een maand uit is of zo. Het is veel belangrijker of het boek relevant is voor (online) marketeers, en dat is het.

    geplaatst op
  • Niet erg uitnodigend om dit boek aan te gaan schaffen.

    geplaatst op
  • Vanzelfsprekend, was gewoon benieuwd of het boek ineens weer in the picture was gekomen. Reviews zijn trouwens altid bruikbaar om leeskeuzes te maken :-)

    geplaatst op
  • @Bram: ik zie trouwens al wat er mis gaat. Er wordt in de intro verwezen naar het andere boek van Sjef Kerkhofs (die uit 2011 dus). Terwijl de review daar niet over gaat. Vandaar mijn verwarring.

    geplaatst op
  • @Bart: oe, da's heel slordig. Dank voor je tip, heb het aangepast!

    geplaatst op
  • Ah, een beetje late reactie van mijn kant. Ik ben het met Bram eens ;-).

    Overigens kreeg ik dit boek van Adformatie aangeboden - blijkbaar willen ze het opnieuw onder de aandacht brengen samen met het Handboek Online Marketing. Deze ben ik nu druk aan het bestuderen om binnenkort maar eens een grondige review aan te wijden.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.