TV-commercials belangrijke oorzaak voor overgewicht bij kinderen

25 februari 2004, 21:20

TV-commercials belangrijke oorzaak voor overgewicht bij kinderenIn de VS wordt al jaren onderzoek gedaan naar de reden voor de toename van het aantal kinderen met een overgewicht (inmiddels opgelopen tot ruim 15%). Het recentelijk uitgebrachte onderzoeksrapport van de Kaiser Family Foundation (pdf) levert een aantal schokkende feiten op. Zo besteden kinderen in de VS gemiddeld 5,5 uur per dag aan screenmedia (tv, video, internet) en worden daarbij alleen al via tv blootgesteld aan ruim 40.000 commercials (waarvan een belangrijk deel voor snoep, chips en cola). Naast het feit dat daardoor kinderen worden aangezet tot snoepen betekent het mediagebruik ook dat de kinderen minder actief zijn (bron: AdAge).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    In Nederland zijn de Nederlandse Hartstichting en stichting De Kinderconsument ook gestart met een grootschalig project over de effecten van voedingsreclame en marketing op kinderen aldus Adformatie.

    ‘Kids, Kilo’s en Kijkcijfers’ is door de Europese Commissie vergeven aan het European Heart Network, de verenigde hartstichtingen in Europa. Het project moet naast gedetailleerde gegevens over de problematiek ook concrete beleidsadviezen opleveren op (inter)nationaal niveau. De looptijd van het project is vastgesteld op 32 maanden.

    ‘Kids, Kilo’s en Kijkcijfers’ is een reactie van de Hartstichting en De Kinderconsument op de ‘verontrustende ontwikkelingen’ op het gebied van overgewicht en obesitas bij kinderen. De afgelopen zestien jaar is het aantal kinderen met obesitas verachtvoudigd, is gebleken uit onderzoek van het Kenniscentrum Overgewicht.

    Beleidsdirecteur kinderen en reclame bij stichting De Kinderconsument Liesbeth Hop zegt dat haar organisatie zich sterk maakt voor ‘het verbeteren van de mediavaardigheid en de commerciële weerbaarheid van kinderen’. De Hartstichting en De Kinderconsument beogen alle belanghebbende partijen in Nederland te betrekken bij het project.

    Overigens werd vandaag bekend dat in de Verenigde Staten een groepering heeft gevraagd de Federal Trade Commission de bevoegdheid te geven om met een standaard te komen voor de marketing van voedingsproducten gericht op kinderen, zo meldt Adweek.


    3 maart 2004 om 10:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!