Tripetto denkt slim mee over jouw online vragenlijst

4 mei 2020, 13:00

Fast Moving Targets in gesprek met co-founder Martijn Wijtmans

Een goede online vragenlijst voelt natuurlijk en simpel. De flow brengt je vanzelf bij de volgende logische vraag. Om zo’n lijst te maken zijn er honderden tools. Tripetto is daar één van, maar het Nederlandse bedrijf blinkt uit in gemak. Fast Moving Targets spreekt met co-founder Martijn Wijtmans.

Op dit moment is Tripetto nog gratis en nog constant in ontwikkeling. Maar ook stabiel en betrouwbaar. “Het draait volledig en je kunt van alle functionaliteiten gebruik maken”, vertelt Wijtmans. “Er komen ook op hele korte termijn een stevig aantal grote verbeteringen bij die ons zijn aangedragen door de eerste gebruikers van het product.”

“Onze 2D-tekentafel is eigenlijk slimmer dan de gebruiker”

Tripetto werkt met een soort online whiteboard waarop je vragen kunt plaatsen en verplaatsen. Dat is handig omdat je streeft naar een lijst die zo natuurlijk mogelijk aanvoelt. Je hoopt dat mensen aan een vragenlijst beginnen en die dan ook afmaken, waarbij je steeds verder en dieper doorvraagt. Klinkt logisch, maar is lastig om te maken. Het blokjessysteem van Tripetto helpt je daarbij. Wijtmans: “De gedachte van zo’n 2D-visualisatieflow is niet vernieuwend, maar dat je kunt bouwen op zo’n tweedimensionale tekentafel en dat die tafel eigenlijk slimmer is dan jij (waarbij hij weet waar je je blokjes kunt loslaten en waar niet), dat heb ik nog nergens anders gezien.”

Per toeval ontstaan

Tripetto is eigenlijk toevallig ontstaan. Een klant van een ander bedrijf van dezelfde founders vroeg om een goede enquête-tool. Naar aanleiding daarvan werd die gebouwd. “Toen we met Tripetto begonnen hebben we gezegd: we komen met een hele zak met ideeën waarvan we weten waar de de manco’s zitten in het product. Daar moeten we op verbeteren. Dus we hebben een plan gemaakt, een budget vrijgemaakt en we zijn ervan uitgegaan dat we waarschijnlijk langer dan ons lief is bezig zouden zijn, dat er tegenslagen zouden komen. Maar we hebben ervoor gezorgd dat de middelen die we daarvoor nodig hebben er zouden zijn. Zonder externe financiering waardoor we misschien te veel shortcuts zouden gaan nemen en het product aan kwaliteit zou inboeten.”

“Voor developers gelden andere licenties dan voor marketeers”

Tripetto bestaat uit een WordPress-plugin, een SAAS-oplossing en een product dat op developers is gericht. “Mensen kunnen naar de SAAS-studio om gratis formulieren te bouwen, resultaten te verzamelen, exports te maken en lekker door te blijven gaan zonder dat ze hoeven te betalen. Van de WordPress-plugin hebben we twee versies: een gratis variant en een premium-versie waar mensen een tientje per maand voor betalen. En voor de developer-propositie hebben we de WordPress- en de studio-elementen uit elkaar gehaald. Dat zijn losse elementen die een developer bijvoorbeeld in een eigen applicatie kan inbakken. Daar gelden andere licentiestructuren. Dat is ook een inkomstenstroom. Het is allemaal nog niet genoeg om de kosten te dekken, maar we zijn bezig met te experimenteren met waar kunnen we welke bedragen vragen en wat vinden mensen daarvan.”

Overstap van gratis naar betaald

De stap van gratis naar betaald is altijd een lastige. Blijven gebruikers een product nog wel trouw wanneer ze er opeens voor moeten betalen? “We gaan pas over betaling nadenken als we de punten waarop we nog niet gelijkwaardig waren met andere aanbieders hebben ingevuld, maar we vinden het niet erg als dat een half jaartje langer of korter duurt.”

Wat in ieder geval al lijkt vast te staan: ook incidentele gebruikers blijven welkom bij Tripetto. “Mensen betalen niet graag maandelijkse bedragen. Concurrent Typeform heeft bijvoorbeeld veel studenten die voor onderzoek tijdelijke vragenlijsten hebben. Waarom zou je een jaar lang betalen voor een vragenlijst die maar een paar weken of maanden online is. Dat voelt niet goed. Wij hebben geprobeerd de infrastructuur van ons product zo te maken dat de serverbelasting relatief laag is. We hebben externe investeerders buiten de deur weten te houden, dus we kunnen het redelijk lichtvoetig uitvogelen waar we nu mee bezig zijn.”

“Kwaliteit door autonome positie”

Een groot deel van de gebruikers van Tripetto zit in het buitenland. Om hen tegemoet te komen, kunnen knoppen binnenkort ook in de eigen taal worden vertoond. Zo wordt het product stap voor stap verbeterd. Zonder haast, maar wel met een duidelijk doel. “Ik zou het persoonlijk heel fijn vinden dat als we een kritieke massa weten te bereiken waardoor het ambassadeurschap wat ons bijna niets kost en heel goed werkt op grotere schaal gaat werken, waardoor we in ultimo nooit extern geld hoeven aantrekken. Ik denk dat het product kwalitatief zo goed is doordat we helemaal vrij en autonoom hebben kunnen handelen in de ontwikkeling. Die liep echt wel van tijd tot tijd vertraging op en heeft pijn gedaan, maar het heeft er wel toe geleid dat het product zo is zoals het nu is.”

De uitzendingen van Fast Moving Targets zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!