Topman WPP weg door weblogs?

27 oktober 2005, 10:57

Neil French weg bij WPP door weblogs?WPP’s creative director Neil French heeft zijn ontslag ingediend nadat ophef was ontstaan over zijn ‘seksistische uitspraken’ in een speech enkele weken geleden in Toronto, Canada aldus Adformatie deze week.

Nancy Vonk, chief creative officer bij Ogilvy Toronto, schreef er op de website Ihaveanidea een verontwaardigd verslag over. French zou vrouwelijke creative directors ‘crap’ hebben genoemd en hebben gezegd dat vrouwen zich drukker maken om hun moederrol dan om lange dagen maken voor klanten.

‘Het is dood door bloggen’, zei French na zijn ontslag in een interview met Advertising Age (zie ook Adweek):

(…) It’s death by blog, isn’t it? You had to be there. I laugh a lot on stage and I say outrageous things, but people come to be entertained (…)

(…) It’s one woman getting her knickers in a twist and writing a long diatribe on a Web site and then all the other people with nothing to do joining in (…)

French heeft de reputatie vaak controversiele dingen te zeggen. ‘Je had er bij moeten zijn geweest’, zei hij over de gewraakte lezing. ‘Reclame is hyperbool. Ik pas hyperbool toe waar ik de kans krijg, maar ik lach erbij als ik het doe.’

Naast het feit dat ik van mening ben dat je dit soort dingen (ook niet met een lach) kunt zeggen, ben ik er nog niet helemaal over uit welke rol weblogs nu hebben gespeeld in deze affaire. Uiteindelijk heeft Nancy Vonk het niet geschreven op een weblog maar in een ‘gewoon’online artikel. Ja, het is daarna opgepakt door weblogs maar of die enige invloed hebben gehad op de beslissing van French om ontslag te nemen is mij nog niet duidelijk.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!