Tips voor het kweken van e-loyaliteit

5 december 2003, 06:20

Online marketing moet uiteraard loyaliteit bij de online klanten kweken. Hoe realiseer je ?e-loyaliteit?? In Admap deze maand een artikel van het Britse bureau The Direct Agency met vijf stappen naar online loyaliteit. Zelden zoveel open deuren bij elkaar gezien.

Volgens het Britse bureau TDA ? The Direct Agency ? is het de kunst om te herkennen wat voor ?merkrelatie? klanten willen en om daar dan op te reageren met de juiste marketingboodschappen. Vijf stappen naar online loyaliteit:

1. Luister naar klanten. Vergeet nooit dat je product voor jou van groot belang is maar voor de klanten slechts een ondergeschikt gebruiksartikel waarin ze verder niet echt ge?nteresseerd zijn.

2. Houd je strikt aan de aard van de relatie en laat de boodschappen (en de frequentie ervan) afhangen van de propositie, het moment van de dag (ochtend/middag/avond) en de waarschijnlijke locatie waar de klant zich bevindt.

3. Gebruik het juiste medium. Bij twijfel: geef klanten de keus.

4. Test en track de resultaten.

5. Vergeet niet dat klanten vaak geen onderscheid maken tussen online- en offlinerelaties. Integreer online en offline.

Bron: Admap (via: marketing-online.nl)

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    mangold

    In dit soort lijstjes wordt het belangrijkste punt steevast over het hoofd gezien: [strong]wees zèlf loyaal[/strong].

    1. Geef je klanten meer voordelen dan je prospects (geef dus geen entreekortingen, maar ‘u bent al een hele tijd klant’-kortingen).

    2. Handel e-mail van klanten met voorrang af (laat de prospects maar even wachten).

    3. Stuur geen marketing meer naar je klanten, maar hulp. Je weet wat je klanten gekocht hebben, help ze dus met het juiste gebruik ervan. De aankoop van een nieuw product wordt veel sterker beïnvloed door de tevredenheid met een bestaand product dan door de marketing voor het nieuwe.


    5 december 2003 om 08:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!