Tijdschriften vinden op internet nieuw publiek en omzet

Tijdschriften vinden op internet nieuw publiek en omzet

Uit een onderzoek (pdf) van de International Federation of Periodical Press (FIPP) onder 71 Amerikaanse publiekstijdschriften, blijkt dat tijdschriften voorzichtig starten met het uitwerken van online strategie?n. Veel tijdschriften zien hun abonnementenaantallen teruglopen als gevolg van de concurrentie op internet, maar hebben ondanks de kannibalisatie nog steeds niet echt zin om te investeren in de ontwikkeling van nieuwe online content.

De FIPP heeft een aantal bevindingen uit het onderzoek op een rijtje gezet:

  • Primaire doelen van uitgevers: het ontwikkelen van een nieuw online publiek, en nieuwe lezers aantrekken voor de printedities.
  • Inkomsten en winsten halen uit lange termijn projecten is tweemaal zo belangrijk als geld verdienen aan korte termijn projecten.
  • Acht op de tien uitgevers verwachten een uitbreiding van de internetwerkzaamheden binnen een jaar.
  • Meer dan de helft van de uitgevers zegt dat door de komst van de website het lezerspubliek van het tijdschrift met 20 procent is gegroeid.
  • Bij meer dan de helft van de sites die een maandelijkse printuitgave ondersteunt, wordt de online content meer dan eens per dag ververst.
  • Zes op de tien sites bieden chat of online discussie.
  • Tweederde van de uitgevers hebben met de websites nieuwe (online) adverteerders binnen gehaald.

Bron:

http://www.marketing-online.nl/


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Marco, interessant, dank voor de tip!

    geplaatst op
  • "Veel tijdschriften zien hun abonnementenaantallen teruglopen..." Hoe rijm ik dit met "Forse stijging abonnementen tijdschriften....Het aantal abonnementen groeide in het eerste kwartaal van dit jaar met 7 procent tot 16,1 miljoen exemplaren, meldt de Groep Publiektijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond." (bron adformatie online nieuwsbrief)?

    geplaatst op
  • @Jorrit, heb inderdaad ook de cijfers voor de Nederlandse markt vandaag gezien. Kan daar geen verklaring voor geven anders dan dat het FIPP-onderzoek zich richt op de internationale markt en het HOI op de Nederlandse markt. Verder zegt het FIPP-onderzoek dat veel tijdschriften hun abonnementsaantallen zien teruglopen; dit zegt nog niets over de gehele markt. Het zou best kunnen dat er veel titels zijn bijgekomen waardoor de taartdelen een stuk kleiner worden ondanks een stijgend aantal uitgegeven exemplaren.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.