Tijdschriften vinden op internet nieuw publiek en omzet
Uit een onderzoek (pdf) van de International Federation of Periodical Press (FIPP) onder 71 Amerikaanse publiekstijdschriften, blijkt dat tijdschriften voorzichtig starten met het uitwerken van online strategie?n. Veel tijdschriften zien hun abonnementenaantallen teruglopen als gevolg van de concurrentie op internet, maar hebben ondanks de kannibalisatie nog steeds niet echt zin om te investeren in de ontwikkeling van nieuwe online content.
De FIPP heeft een aantal bevindingen uit het onderzoek op een rijtje gezet:
- Primaire doelen van uitgevers: het ontwikkelen van een nieuw online publiek, en nieuwe lezers aantrekken voor de printedities.
- Inkomsten en winsten halen uit lange termijn projecten is tweemaal zo belangrijk als geld verdienen aan korte termijn projecten.
- Acht op de tien uitgevers verwachten een uitbreiding van de internetwerkzaamheden binnen een jaar.
- Meer dan de helft van de uitgevers zegt dat door de komst van de website het lezerspubliek van het tijdschrift met 20 procent is gegroeid.
- Bij meer dan de helft van de sites die een maandelijkse printuitgave ondersteunt, wordt de online content meer dan eens per dag ververst.
- Zes op de tien sites bieden chat of online discussie.
- Tweederde van de uitgevers hebben met de websites nieuwe (online) adverteerders binnen gehaald.
Bron:
Marco, interessant, dank voor de tip!
“Veel tijdschriften zien hun abonnementenaantallen teruglopen…” Hoe rijm ik dit met “Forse stijging abonnementen tijdschriften….Het aantal abonnementen groeide in het eerste kwartaal van dit jaar met 7 procent tot 16,1 miljoen exemplaren, meldt de Groep Publiektijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond.” (bron adformatie online nieuwsbrief)?