The next big thing: ondernemen in space

5 maart 2019, 14:00

Is serie-ondernemer Laurens Groenendijk (Hiber) de Nederlandse Elon Musk?

Al na twee jaar verkocht Laurens Groenendijk, oprichter van Just-Eat.com, Treatwell en mede-oprichter Hiber, zijn bedrijf voor 34 miljoen euro. Hierdoor – en omdat het niet zijn eerste succesvolle exit was – wordt hij gezien als held in startup-land. Met zijn nieuwe project, Hiber, schiet hij nanosatellieten de lucht in. Wat is het succesverhaal van deze ondernemer?

Laurens Groenendijk is co-founder van Just-Eat.com, Treatwell.com en Hiber. De startup Hiber lanceerde met succes een nanosatelliet, die geheel in de trend van Internet of Things miljoenen apparaten met elkaar moet verbinden op locaties in de wereld die slecht bereikbaar zijn.

The next big thing

“Ik had mezelf een paar jaar geleden juist voorgenomen om niet nog een keer een bedrijf from scratch te starten, maar door Hiber kreeg ik zoveel energie dat ik de kans niet kon laten liggen. Sinds dit jaar ben ik weer vijf dagen operationeel actief. En dat is niet erg, want voor de vrijheid die ik ervoor heb moeten opgeven, krijg ik veel terug: Hiber is uniek, waar ik een steentje aan bijdraag.”

“Hiber heeft alle ingrediënten van een sexy startup”

Ruimte-ambities had Groenendijk niet, voordat hij met Hiber van start ging. “Wat ik wel leuk vind is natuurlijk pionieren en je nek kunnen uitsteken voor iets. Space is een onderdeel van De Vierde Industriële Revolutie, is toch de next big thing en het is global. Net als Internet of Things. Hiber heeft dus alle ingrediënten van een sexy startup.”

De satellieten

Hoe gaat dat nou, een satelliet lanceren? “Het lanceren zelf is uiteraard moeilijk, maar het is vooral ook de regulatie er omheen dat veel werk is. Het lastigste is het ‘grondstuk’ van de hele operatie. Het proces van idee tot lancering van de eerste nanosatelliet duurde tweeënhalf jaar. Dat is redelijk kort, in de satelliet-wereld. Maar door ons startup-denken en de startup-cultuur hebben we veel risico durven nemen. Met een simpele gedachte kun je in korte tijd dus toch een ingewikkeld concept neerzetten.”

“Door ons startup-denken hebben we veel risico durven nemen”

“Inmiddels hebben we er twee gelanceerd, die allebei in de lucht hangen. Deze satellieten lezen wereldwijd trackers op Internet of Things-devices uit. We kunnen kleine data-pakketjes over heel de wereld uitlezen. En dat is in een wereld waarin nog maar liefst 90 procent niet connected is, heel handig”, aldus Groenendijk.

Funding en ondernemen

Als investeerder houdt Groenendijk normaliter een horizon aan van zo’n vijf tot zeven jaar. Is dat met Hiber ook het plan? “We doen dit natuurlijk niet voor niks. We willen deze technologie dichtbij huis houden, dat is belangrijk. Aan de andere kant zijn er nu al partijen die interesse tonen. We gaan nu een serieuze funding-ronde in met Hiber. Satellieten zijn duur vuurwerk, dus er moet ook een hoop geld in. Ik hoop er toch over ongeveer twee a drie jaar een mooie exit uit te kunnen halen.”

Nieuwsgierig naar de ontwikkelingen van space startup Hiber, de bedrijven die Groenendijk verkocht en de startups waar hij in investeerde? Kijk de hele aflevering:

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!