Testbirds

23 oktober 2013, 11:58

Het toenemende belang van software in ons leven en de enorme hoeveelheid devices die we daarbij gebruiken, maken het grondig testen van je software complex. Zou het niet handig zijn als je 'de crowd' inzet om de bugs in je software op te sporen? Zo ontstond Testbirds. En het van oorsprong Duitse bedrijf slaat nu z'n vleugels uit (sic) naar Nederland.

Testbirds, waar moeten we jullie van kennen?

Testbirds werd in 2011 in München opgericht door drie Duitse studenten. Na twee jaar van succesvolle projecten en enorme groei bestaat het team nu uit ongeveer 30 werknemers uit heel Europa.

Wat is het idee achter crowdtesting bij Testbirds?

Testbirds combineert outsourced software-testing met het principe van crowdsourcing. Deze combinatie noemen we 'crowdtesting'. We gebruiken crowdtesting om websites, mobiele apps, enterprise software en zelfs smart TV-applicaties te testen. De testers zoeken bugs en schrijven rapporten over de gebruiksvriendelijkheid van de software. Op deze manier kan software door de gewenste doelgroep in het wild getest worden op allerlei apparaten – zelfs pre-release.

Iedereen met toegang tot internet kan bij ons tester worden en geld verdienen met de tests. Naast de mogelijkheid om geld te verdienen met tests is het werken met ongepubliceerde software ook een belangrijke motivatie voor onze testers.

Waarom zijn jullie Testbirds gestart?

Ons leven wordt gedomineerd door software, maar stijgende eisen van gebruikers en de veelvoud aan bestaande apparaten maken softwareontwikkeling steeds lastiger. Ontwikkelaars hebben momenteel maar één kans voor de release van hun product. Het is daarom belangrijk dat feedback van eindgebruikers al tijdens het ontwikkelproces beschikbaar is.

Een paar jaar geleden was pre-release testen met echte eindgebruikers en een variëteit aan apparaten geen optie voor bedrijven. Wij zijn met ons crowdtesting-platform in dat gat gesprongen. We hebben ons platform twee jaar geleden in Duitsland gelanceerd en zien nu dat er ook in de Benelux vraag is naar onze services. Daarom hebben we besloten om een kantoor te openen in Nederland.

Welke 'marketingfacts' kun je ons geven?

Testbirds heeft duizenden geregistreerde testers in Nederland en de rest van Europa. Van iedere tester hebben wij een grote hoeveelheid demografische kenmerken ontvangen. Per test zijn er echter maar 15 tot 80 testers nodig. Crowdtesting is daarom een kwalitatieve testmethode die toegang geeft tot specifieke doelgroepen. Het complete testproces vindt plaats op ons online platform (het ‘nest’), waar testers, klanten en onze eigen projectmanagers samenwerken. In totaal heeft Testbirds op deze manier honderden softwaretests geleverd.

Waar staat crowdtesting bij Testbirds over een jaar?

We zijn momenteel druk met het uitbreiden van ons concept naar de Benelux. We hebben tijdens deze introductie gemerkt dat men erg enthousiast is over crowdtesting in Nederland. We zien dat men zich steeds meer focust op de gebruiksvriendelijkheid van software. Wij willen als Testbirds graag aan deze stijgende vraag voldoen. Over een jaar willen we daarom zien dat crowdtesting een must is in het arsenaal van software-testing-methodes. Ons doel is om crowdtesting op de kaart te zetten in Nederland en wij willen de toonaangevende leverancier van deze service zijn.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!