Telco’s afwachtend met ringback-tones

10 november 2003, 05:55

Ringbacktones zijn in Azi? al razend populair, zo berichtten wij eerder. De benodigde technologie komt nu ook naar Nederland. Telco’s staan echter niet te springen, zo blijkt uit een kleine rondgang van Webwereld.nl. De Telco’s volgen liever….

Het Duitse bedrijf European Computer Telecoms (ECT) heeft een nieuwe dienst ontwikkeld die operators in staat stelt hun abonnees gebruik te laten maken van ringbacktones.

Een ringbacktone is in feite het tegenovergestelde van een ringtone. Een ringtone is hoorbaar voor de eigenaar van een telefoon; een ringbacktone is alleen hoorbaar voor degene die belt.

Hierdoor kunnen mensen hun vrienden en kennissen verrassen met melodietjes. In Azi? zijn ringbacktones inmiddels al razend populair en verdient de telecomindustrie goed geld aan de nieuwe dienst.

In gesprek

De dienst van ECT is naar eigen zeggen erg makkelijk in bestaande netwerken in te voegen. Telco’s zouden hierdoor volgens het bedrijf al op korte termijn de mogelijkheid voor ringbacktones kunnen aanbieden.

ECT zegt in Nederland – waar onder meer Tele2 klant is – met diverse partijen in onderhandeling te zijn. Het bedrijf wil vooralsnog echter geen namen bekendmaken. De grote Nederlandse aanbieders lijken evenwel niet tot deze gesprekspartners te behoren.

Vodafone heeft in Nederland nog geen plannen die ringbacktones mogelijk moeten maken. “Wij volgen alles wat in de mobiele markt gebeurt. Wat en of we er iets mee gaan doen, weten we nog niet”, aldus Andr? van der Elsen van Vodafone.

Ook T-Mobile en Orange Nederland hebben vooralsnog geen plannen. Wel start laatstgenoemde begin volgend jaar met Orange World. Dit is een dienst waarmee gebruikers hun mobiele telefoon en aanvullende diensten kunnen personaliseren.

Als blijkt dat er vraag is naar ringbacktones, wil Orange overwegen deze toe te voegen aan het Orange World-pakket. KPN was niet in staat te reageren.

(Bron: Webwereld.nl)

Werkzaam bij TNS Singapore als Senior Manager Interactive op het gebied van (nieuwe) media en emerging technologies. Met name gespecialiseerd in het toepassen van nieuwe onderzoeksmethoden en -technieken.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief