Tekst highligten op webpagina helpt SEO resultaten

18 november 2021, 07:00

Enkele jaren terug was het een SEO hack die goed werkte, maar door allerlei algoritmes die verandert werden verdween deze hack op de achtergrond… waar ik het over heb? De hack waarmee je belangrijke woorden zoals SEO of Organische vindbaarheid bold maakt in een tekst. Op 12 november 2021 bevestigde John Mueller (Google) dat deze bold teksten wel degelijk de SEO resultaten van je website beïnvloedt. Wat hij hierover te vertellen heeft en hoe jij het kunt gebruiken voor jouw website? Daarover meer in dit korte artikel!

Gebruik van dikgedrukte tekst voor SEO

Laten we even terug gaan naar de basis van SEO, je weet wellicht dat het gebruik van kopteksten, zoekwoorden, meta titles, meta description, meta keyword en korte krachtige zinnen mee kunnen helpen aan de organische vindbaarheid van je website. Daar komt nu weer een extra hack bij, of moet ik zeggen hij komt weer terug van weggeweest. Zoals je ziet in dit artikel maak ik bepaalde woorden dikgedrukt.

Wat Google hierover te zeggen heeft

John Mueller is dé man om in de gaten te houden over bepaalde uitspraken. Hoe het Google Algoritme in elkaar zit weet niemand, dus dichtbij de bron zoeken naar belangrijke tips voor optimalisatie is de beste weg om te bewandelen. Tijdens de Google Search Central SEO office-hours hangout die op 12 november opgenomen is vertelt Mueller namelijk dat het gebruiken van dikgedrukte tekst voor SEO doeleinden zeker kan helpen.

Hij refereert vervolgens naar een video uit 2012 waarin Matt Cutts iets vertelt over het gebruik van <b> en <strong> in de Html en opmaak van de website – Hij refereert vervolgens naar een statement uit 2006! Echter werd door Matt nooit gezegd dat het gebruik van dikgedrukte teksten meehelpt voor SEO doeleinden. Het enige dat hij benadrukt is dat <b> en <strong> hetzelfde worden uitgelezen.

Spiders zoeken naar highlights in de pagina

Het lijkt erop dat Mueller dus iets bevestigd wat nog nooit eerder door Google naar buiten is gebracht. Namelijk dat de spiders van Google op zoek zijn naar opvallende woorden in de tekst om de website en webpagina te indexeren. Dit is wat Mueller er exact over zegt:

“So usually we do try to understand what the content is about on a web page, and we look at different things to try to figure out what is actually being emphasized here, and that includes things like headings on a page.

But it also includes things like what is actually bolded or emphasized within the text on the page. So to some extent that does have a little bit of extra value there, in that it’s a clear sign that actually you think this page or this paragraph is about this topic here.

And usually that aligns with what we think the page is about anyway, so it doesn’t change that much.”

Opvallende items zijn dus belangrijk voor SEO

Het lijkt dus niet alleen te gaan om dikgedrukte teksten, maar ook onderstreepte teksten of teksten met een hyperlink. Maar maak nu geen fout door je hele pagina te highlighten, want dan heb je het niet begrepen. Google zoekt naar unieke opmaak in een tekst. Als je dus je hele pagina dikgedrukt maakt zal een niet dik gedrukte tekst het opvallende item zijn. Dus: gebruik het met mate voor betere SEO resultaten.

Bianca van Felius
Freelance Online Marketing Specialist bij RUMR Marketing

Als freelance online marketing specialist ondersteun ik, vanuit mijn eigen bedrijf RUMR Marketing (https://rumrmarketing.nl), bedrijven met het behalen van hun bedrijfsdoelstellingen met de inzet van online marketing middelen. Hierbij hecht ik veel waarde aan kennisoverdracht, borging en samenwerking.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!