Tegenzin consument tegenover reclame wordt overdreven

17 juli 2004, 04:43

Ondanks vele onderzoeken die aantonen dat de consument reclame steeds vaker vermijdt, valt het met de irritatie die reclame opwekt volgens onderzoek van het Britse QuickWise mee. Ruim de helft van de ondervraagden vindt het niet erg reclame te ondergaan zelfs als ze in de gelegenheid zijn die te ontlopen.

Verder geniet 75% van goede reclame, vindt 68% niet dat het met reclame uit de hand loopt en meent 51% dat reclame nuttig is bij orientatie op een product of dienst. De helft laat zijn aankoopgedrag beinvloeden door tv-reclame, 49% door websites en 43% door point-of-purchase reclame. Het minst invloedrijk zijn direct mail en e-mail. 60% vindt spam en telefonisch marktonderzoek vervelend en 8% vindt zelfs dat de overheid maatregelen zou moeten nemen om het gebruik tegen te gaan.Van alle respondenten vindt 78% dat reclame niet direct op kinderen gericht mag zijn. Wel maakt de leeftijd van kinderen een verschil; 94% is tegen reclame gericht op kleuters en 81% tegen die gericht op schoolkinderen. Bij kinderen van 16 vindt nog maar 25% dat reclame zich niet speciaal tot deze groep zou moeten richten.

Bron:

Marketing Week p. 34

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!