Structurele conversieoptimalisatie cruciaal voor top-3 positie in online marketing

31 maart 2014, 04:59

Sinds de introductie van betaalbare testsoftware zoals Visual Website Optimizer en Optimizely zijn er geen drempels meer voor het opzetten van conversie-optimalisatietesten. Het optimaliseren van je conversie blijkt inmiddels zelfs noodzakelijk om mee te komen in het online concurrentiegeweld. Dit blijft echter vaak een ad hoc test voor het optimaliseren van buttons, kleuren en teksten. Echt verschil maak je pas met structurele conversieoptimalisatie, waarbij ook je marketing en propositie onder de loep worden genomen.

E-commerceconcurrentie intensiveert

In de e-commercehoogtijdagen, nog niet zo lang geleden, werd op dubbelcijferige groei in online retail gerekend. Het leek nog niet nodig om aan conversieverbetering te werken. In de afgelopen jaren was hier echter een grote kentering zichtbaar. De groei in e-commerce nam af, concurrentie verhevigde en de noodzaak voor optimalisatie van de website zelf nam sterk toe. Niet voor niets heeft inmiddels een groot deel van je concurrenten besloten om hun websiteconversie onder handen te nemen en testsoftware te implementeren.

E-commerce draait om top-3 posities

Samen met de verhevigde concurrentie draait online marketing steeds meer om een top-3-spel in bijvoorbeeld Google AdWords en vergelijkers. En A/B-testing heeft het concurrentiespeelveld binnen e-commerce verder veranderd. Met een top-3-positie kun je bijvoorbeeld 3 tot 20 keer meer volume uit AdWords binnenhalen, maar hiervoor betaal je wel extreem hoge kosten per klik. De sterke groei van mobiel en tablet, waarop standaard alleen de top-3 zichtbaar is, en bijvoorbeeld de top-3-lijstjes op Independer maken het belang van het meespelen op de top-3-posities nog veel groter. Om de hoge kosten voor deze top-3 posities te verantwoorden, is een structurele verbetering van de conversie bijna altijd noodzakelijk.

Geavanceerde testsoftware is voor iedereen toegankelijk

Tot kortgeleden was geavanceerde testsoftware enkel beschikbaar voor grote online spelers zoals Amazon en Booking. Maar sinds de komst van goedkope A/B-testingsoftware is de technologie voor iedereen toegankelijk. Door middel van een drag & drop-interface zijn in enkele stappen en zonder technische kennis testen op te zetten. Door de extra mogelijkheden om via deze software bijv. ook HTML en Javascripts toe te voegen, zijn zelfs zeer geavanceerde testen met dynamische data mogelijk, zonder dat hier IT voor nodig is.

Structureel testen van je gehele propositie is cruciaal

Hoewel met de testsoftware een hoop mogelijk is, blijven de testen die worden uitgevoerd vaak beperkt tot het optimaliseren van teksten, buttons en kleurtjes. Na het uitvoeren van een of enkele testen met positief resultaat lijkt het doel behaald en gaan de meeste bedrijven over tot de ‘orde van de dag’.

Het structureel uitvoeren van testen is echter cruciaal om mee te blijven komen in het online concurrentiegeweld. En beperk je daarbij niet tot de website, maar neem hierin ook vooral je marketingpropositie (betrouwbaarheid, ervaringen van anderen) en functionele propositie (aanbod, verzend- en reserveringskosten, prijspeil) mee. Juist op dit vlak zijn vaak hele grote stappen te maken!

Testen is leerzaam en je verhoogt je innovatievermogen!

Niet voor niets hebben bedrijven zoals Booking.com tientallen werknemers in dienst die zich bezighouden met het optimaliseren van de website en gebruikservaring. Ter indicatie: in 2011 zette Google alleen al voor het optimaliseren van haar zoekalgoritme ruim 7.000 A/B-testen op, en ook Amazon en Netflix voeren constant testen uit om verdere verbeteringen te realiseren. Typerend voor de omgang met testen is bijvoorbeeld de verandering van de winkelwagen van Amazon van de afgelopen jaren. Volgens Jeff Bezos, oprichter van Amazon, zorgt een verdubbeling van het aantal testen zelfs voor een verdubbeling van je innovatievermogen.

Kortom: zorg dat optimalisatie structureel wordt opgepakt

Conversieoptimalisatie is inmiddels onmisbaar om mee te komen binnen e-commerce en het structureel inbedden van optimalisaties is daarbij noodzakelijk. Om continu te blijven testen, is een goede testagenda en prioritering belangrijk: welke doelstellingen (omzetgroei, servicekosten verlagen, etcetera) wil je bereiken? Welke testen kunnen hieraan bijdragen? En waar begin je met testen? Meer hierover volgt in een vervolgartikel over het structurele conversieoptimalisatie.

Dit artikel is een synopsis van een deel van de Conversie Optimalisatie Masterclass die Oogst recent organiseerde, gericht op het opzetten van structurele conversie optimalisatie trajecten. De presentaties zijn hier beschikbaar.

Martijn Staal
Online strateeg bij -

Categorie
Tags

13 Reacties

    Vera Nijkamp

    Super interessant artikel. Ik kijk nu al uit naar het vervolgartikel!


    1 april 2014 om 09:12
    Martijn

    @Vera dankje, het vervolg is ingepland voor a.s. donderdag!


    1 april 2014 om 09:15
    Patrick Ridder

    Mooi artikel. Helaas zijn veel bedrijven nog steeds bezig met adverteren op zoekmachines terwijl er zoveel kansen liggen met het verbeteren en gebruiksvriendijkere maken van hun website of webshop.

    Er is dus nog genoeg werk te verichten .


    1 april 2014 om 14:10
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    7 maart 2015 om 10:03
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    7 maart 2015 om 10:14
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    13 maart 2015 om 02:30
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    17 maart 2015 om 18:59
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    18 maart 2015 om 00:27
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    18 maart 2015 om 00:39
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    19 maart 2015 om 12:49
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    19 maart 2015 om 15:49
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    21 maart 2015 om 19:50
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    23 maart 2015 om 04:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!