Stoot Facebook direct mail definitief van de troon in de marketingmix?

7 maart 2013, 08:29

Uit onderzoek, uitgevoerd door o.a. DDMA en NIMA, blijkt dat direct mail in 2013 zijn plek behoudt in de marketingmix. Wel verwacht de marketeer meer op online in te gaan zetten en ziet hij kansen op het gebied van social media. Slechts 10% van de marketeers verwacht echter dat direct mail binnenkort tot het verleden zal behoren. Gebaseerd op onderbuikgevoel of op harde cijfers? We zochten het uit samen met DFDS Seaways.

De fax-dm heeft inmiddels een nostalgische plek in onze herinnering gekregen, maar met enige regelmaat valt er nog een DM in de brievenbussen in Nederland. E-mailmarketing heeft de laatste jaren een vogelvlucht genomen, maar loopt ook tegen de grenzen van het glazen plafond aan. Dit niet in de laatste plaats door de vele beperkingen die door de OPTA worden opgelegd. En dan hebben we het nog niet gehad over spamfilters en de kwaliteit van al dan niet aangekochte mailinglists.

Tot april 2012 werd nog 6,3% van het marketingbudget gespendeerd aan offline DM’s en 6,6% aan e-mailmarketing (Nielsen, 2012). Met een steeds grotere time-spent op social media is het logisch om de consument te bereiken op de plek waar hij zich bevindt. Dat dat vooral op Facebook is, zal je niet verbazen. De vraag is: wat levert een salesactie op ten opzichte van de traditionele DM? En wat is eigenlijk de ROI van Facebook?

DFDS Seaways

DFDS Seaways, de grootste ferrymaatschappij in Noord-Europa, testte de potentie van Facebook. Zij zette Facebook in in plaats van de DM die zij jaarlijks in dezelfde periode verstuurt. Na analyse van de resultaten delen we hier de vergelijking tussen de offline DM en de Facebook activatiecampagne.

In de offline mailing in november 2011 werd ontvangers een gratis 3-daagse testcruise aangeboden. Deze gratis reis gold voor de eerste 500 boekingen. Omdat men over het algemeen samen reist, kwamen de verdiensten uit de extra personen die meereisden en uiteraard de bestedingen aan boord.

De DM bestond uit een brief en een A5-flyer met een uitleg van de actie. Mensen werden uitgenodigd Newcastle te ontdekken en hun mening te geven over deze stad. De mailing werd gestuurd naar 60.000 adressen.

Een jaar later werd een Facebook-campagne gedaan waarbij Facebook-gebruikers werden uitgenodigd binnen een app hun kerstcadeautje te openen. Alleen de hoofdprijs, een jaar lang gratis reizen met DFDS Seaways, werd in de campagne-uitingen genoemd. Andere prijzen waren een 2=1 minicruise, een gratis overnachting in Newcastle of een 35%-kortingscode. Om de campagne-applicatie aan te jagen, werden reguliere Facebook-ads, page post ads en sponsored stories ingezet. Daarnaast werd een e-mailing gestuurd naar de e-maildatabase van DFDS Seaways met 110.000 adressen, waarbij mensen geattendeerd werden op de Facebook-actie.

De ROI van Facebook

De Facebook-actie leverde niet alleen meer dan 10.000 nieuwe fans op, maar ook 1.900 nieuwsbriefinschrijvingen. Meer dan 8.700 mensen speelden het spel en van de prijzen die gewonnen werden, werd 72,3% verzilverd. Dit leverde bijna 700 boekingen op. Bijkomend groeide de IPM in deze periode van 6,76 naar 14,18. Door goede content en sterk getargete advertenties is de IPM na de campagne overigens stabiel gebleven en zijn nog eens extra likes verzameld.

Ten opzicht van de offline DM was het aantal boekingen dat uit de campagne voortkwam 42% minder. De ROI was echter 238% hoger. Dat betekent dat de actie in termen van return on investment succesvoller was dan de offline DM. Een interessante learning.

DM is geschiedenis

Moeten we nu de offline DM voor altijd als geschiedenis beschouwen? Nee, dat zou te kort door de bocht zijn. Er is immers nog steeds een groep mensen zonder Facebook-account. Ongeveer 6,6 miljoen 13+-inwoners van Nederland om precies te zijn. Je moet je dus afvragen of jouw doelgroep wel of niet op Facebook te vinden is. Daarnaast is het te zwart-wit om te denken in termen van of-of. Een hybride model van een DM voor een deel van de doelgroep in combinatie met een Facebook-actie voor de Facebook-gebruikers onder de doelgroep is natuurlijk goed mogelijk. Even los van de extra kosten die daaraan verbonden zijn.

Dan maar geen Facebook?

Waarom, als een substantieel deel van Nederland nog niet via Facebook te bereiken is, is het toch meer dan rendabel om dit netwerk in te zetten?

Wat deze actie van DFDS Seaways aantoont, is dat via een dergelijke campagne niet alleen extra sales gegenereerd kunnen worden, maar vooral ook dat de fanbase en de interactie op de pagina toeneemt. Dat betekent een kans om niet alleen eenmalig te communiceren, maar om op continue basis de fans te inspireren, ze te betrekken bij het merk en tailor-made aanbiedingen te doen die weer tot extra inkomsten leiden.

Voorwaarde hiervoor is uiteraard een gedegen contentstrategie. Onderzoek heeft inmiddels uitgewezen dat mensen die fan zijn van een merk, een hogere brandcommitment hebben en een hoger koop- en bestedingsgedrag vertonen. Eind januari verscheen hierover nog een artikel op Marketingfacts. Brand commitment komt natuurlijk niet zomaar tot stand, daar liggen content en interactie aan ten grondslag en dat verdient dan ook de volle aandacht.

Terug naar de kracht van Facebook. Om traffic te genereren naar een campagne zoals die van DFDS Seaways is inzet van Facebook-advertenties onontbeerlijk. Voordeel hiervan is dat (potentiële) fans niet alleen hun weg vinden naar de actie, maar tevens betekent het een versterking van de naamsbekendheid en top-of-mind-positie van het merk. Waar leads bij een offline DM één contactmoment hebben met het merk, namelijk wanneer ze de DM openen, is het mogelijk om op Facebook advertenties vaker te vertonen. Tip is wel de contactfrequentie goed in de gaten te houden. De lijn tussen interesse kweken en irritatie wekken is een dunne…

Verder is er de kans tijdens de campagne continu te optimaliseren op basis van de statistieken. Bij een offline DM is alleen het beginpunt (uitgestuurde poststukken) en het eindpunt (boekingen die voortkomen uit de DM) goed te meten. Bij een Facebook-campagne kan worden gemonitord wat bezoekers doen. Waar haken ze af in de campagne? Hoe is de conversie van advertenties naar spelers en boekingen, etc.? Dit bijsturen kan in de loop van de actie nog een cruciaal effect hebben op de eindresultaten.

Tot slot

Is via Facebook extra sales te genereren? Jazeker. En in deze case ook met een hele mooie ROI. Moeten we de offline DM helemaal afschrijven? Niet direct, maar het verdient de overweging om deze selectiever in te zetten. Waarom? Omdat het een grote toegevoegde waarde heeft in termen van brand commitment om op continue basis met (potentiële) klanten te communiceren. En Facebook biedt daar een mooie gelegenheid voor.

Hoe ziet bij jouw merk de verhouding tussen DM en Facebook er het komende jaar uit?

Credits afbeelding: mikecogh (CC)

Femke Marcar
Media director bij MassMovement

Femke Marcar is media director bij full service digital agency MassMovement. Zij adviseert klanten over digitale mediastrategie, social media en content. Daarnaast steekt ze graag haar tijd in haar eigen contentsites voor hondenbezitters.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Marc

    Femke, mooie case! Goede blog!

    Ben benieuwd naar de open/click-rates van de Facebooks ads tov van de email campagne. Waar ik op doel is te achterhalen waar de leads vandaan komen. Of misschien makkelijker te delen qua informatie, hoeveel van de 8.700 mensen kwamen via Facebook of email? Is het mogelijk om daar inzicht in te geven?

    Dank voor je tijd iig!


    7 maart 2013 om 09:23
    Humphry van Asdonck

    Zeer interessante post Femke. Inhoudelijk zeer goed onderbouwd met cijfers, complimenten!


    8 maart 2013 om 10:53
    femkemarcar

    Ha Marc,

    Dank je! En het is zeker mogelijk om daar inzicht in te geven. 40% van de 8.700 spelers kwam vanuit de Facebook ads. De overige 60% kwam vanuit de mailing, website en huidige fanbase. Beantwoordt dit je vraag?


    8 maart 2013 om 10:57
    Marielle

    Waar wel wat makkelijk overheen wordt gegaan is het punt dat er wel degelijk een gedegen contentstrategie moet zijn. Veel bedrijven realiseren zich nog niet (voldoende) dat het aangaan van een facebook relatie geen éénmalige actie zou moeten zijn. Veel willen het wel proberen, maar realiseren zich niet dat er (veel) tijd gaat zitten in het up to date houden van de content en het onderhouden van de relatie.

    Waarmee ik niets wil afdoen aan de mogelijkheden van facebook! zeker niet. Maar het is een kanaal ‘erbij’ wat net zoals alle andere kanalen goed gemanaged moet worden.


    8 maart 2013 om 11:14
    femkemarcar

    Ha Marielle,

    Daarin heb je helemaal gelijkl Dit artikel gaat in op de campagne, maar DFDS heeft zeker een goede contentstrategie. Daar is voordat de campagne begon veel aandacht aan besteed en wordt nu verder uitgerold. Misschien voor een volgend artikel over hoe de contentstrategie is samengesteld en welk resultaat dit heeft!


    8 maart 2013 om 11:21
    Marielle

    Hi Femke, lijkt me erg interessant om in een volgend artikel te lezen hoe ze de contentstrategie hebben aangepakt en hoe ze dit intern georganiseerd hebben. Ik kijk er nu al naar uit 😉


    8 maart 2013 om 11:25
    Joris Goossens

    Natuurlijk mooi dat de ROI van Facebook hoger is, maar ik lees 42% minder omzet dan met DM. Dat lijkt me moeilijk als succes te verkopen? Vragen die mij opkomen, is dat volume wel te halen met Facebook, and if so, is de ROI dan ook nog zo hoog?


    11 maart 2013 om 12:21
    arend jan boss

    Hallo Femke,

    Mooie post met mooie cijfers. Fijn dat er klanten zijn die openheid van zaken geven hierover. Complimenten,

    Wat mij echter verbaast is de vergelijking tussen Facebook en DM. Eigenlijk zeg je dat vorig jaar de poster met aanbieding van appels op de markt minder goed was dan de poster met de aanbieding van de peren in de supermarkt dit jaar.

    Omdat media, aanbiedingen en call to action compleet verschillend zijn mag je geen vergelijking maken tussen beide campagnes. Ze hebben beiden hun eigen doelstelling. Overigens behalen wij juist goede resultaten door facebook en DM in te zetten en te combineren.


    11 maart 2013 om 13:01
    femkemarcar

    @Joris De vraag die je stelt of het volume te halen is met FB is een hele terechte. Daarom lijkt een combinatie tussen offline DM en FB op dit moment nog een erg voor de hand liggende.

    @ Arend Jan Ik begrijp wat je bedoelt: de appels en peren.. De vergelijking komt mn voort uit de vraag of offline DM door FB te vervangen zou zijn en of hetzelfde resultaat behaald kan worden.

    Ik ben benieuwd naar de resultaten van de combinatie die jullie maken. Omdat DM een dure aangelegenheid is, ben ik wel benieuwd of de ROI dan ook nog een mooie is.


    12 maart 2013 om 09:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!