Dialoogmarketing in 2013, what’s it like?

15 januari 2013, 12:29

De DDMA heeft vandaag de ‘DM Barometer – Special: De marketeer in 2013’ gepubliceerd, samen met NIMA, OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing. In het onderzoek vraagt het de Nederlandse marketeer naar hun verwachtingen van 2013 voor het vakgebied dialoogmarketing in 2013. Het zal geen verassing zijn dat social media de grooste kans zijn voor dialoogmarketing. Ook gericht content staat hoog op de agenda. Vanuit data wil de Nederlandse marketeer met name meer inspelen op klantbehoefte / klantenkennis.

What's hot in 2013?

Hoe visionair is de marketeer? Wat ik aflees uit het rapport weinig. E-books zijn hot in 2013 (vs. hard copy), net als Google en face to face (vs. Bing). De verhoudingen weerspiegelen met name de huidige realiteit. Google is immers monopolist, en augmented reality heeft de verwachtingen niet waar gemaakt. “Coupons op mobiel” kennen wel een duidelijke voorkeur (73%), zeker als je dat vergelijkt met 2010 (48%), maar dat is dan ook met name te wijten aan het feit dat er nu goede aanbieders zijn, zoals Scoupy.

Van uit de marketeer gedacht vind ik het wel opvallend dat zij zich Android (33%) niet ver boven iPhone (41%) uit steekt qua verwachtingen voor 2013. Als je kijkt naar het aandeel in het Nederlandse webverkeer steekt Android met kop en schouders boven de iPhone uit.

Afgelopen maand kwam meer dan 48% van het Nederlandse mobiele verkeer van Android devices. De iPhone was goed voor 37% van het verkeer.

Verassing: social media belangrijkste kans voor dialoogmarketing

Dat sociale media bovenaan de lijst met kansen voor dialoogmarketing staat zal weinig mensen verbazen. Het tweede punt vind ik interessanter, 'gerichte content'. Met name gericht. Bart van Remortel haalde dit een paar dagen geleden aan in zijn blogpost: content is king? nee context is king! Hoeveel persberichten we wel niet dagelijks binnenkrijgen dat wel geschreven is vanuit de content maar weinig relevant is voor de branding van de afzender.

Big data en data driven staan opvallend laag op de lijst. Als grootste bedreigingen worden naast gebrek aan budget (15%) de aanscherping van de wetgeving (11%) en de cookiewet (11%) genoemd.

Data en dialoog

Het lijkt me aan de hoge kant, maar 64% van de marketeers vindt de datakwaliteit binnen zijn organisatie van voldoende niveau. 24% vindt de datakwaliteit echter onvoldoende. De voornaamste marketingdoeleinden waar de marketeers actief data voor inzetten of gebruiken, zijn:

  1. Inspelen op klantbehoefte / klantenkennis – 68%

  2. Doelgroep segmentatie – 64%

  3. Conversie / verkoop – 64%

  4. 1-op-1 communicatie – 62%

Privacy van persoonsgegevens

De meeste marketeers vinden dat het bedrijfsleven verantwoordelijk is voor de privacy ten aanzien van de persoonsgegevens van de consument. Dit is zowel in 2010 als in 2013 het geval (resp. 44% en 43%). Circa één derde van de marketeers stelt dat deze verantwoorde-lijkheid bij de overheid ligt (resp. 35% en 30%). De kleinste groep vindt dat de consument zelf de verantwoordelijkheid draagt. Wel is deze groep in percentage gestegen; van 21% in 2010 naar 27% in 2013.

Overigens vindt 78% van de marketeers dat de politiek zich drukker maakt om het beschermen van persoonsgegevens dan de burger zelf (71% in 2010).

Afbeelding: Martin Fisch (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    jvanrijn

    Er wordt in het onderzoek gevraagd naar de ideeën over 2013. Dan heeft de opmerking “Hoe visionair is de marketeer? Wat ik aflees uit het rapport weinig.” geen plek, er wordt niet gevraagd naar de visie. Slechts de ideeën op de korte termijn.

    Misschien beter om te constateren dat de marketeer wel aardig weet wat er op dit moment gebeurt.

    Één van de antwoorden getuigt van een zeer hoog niveau van zelfkennis en ik moest er hartelijk om lachen. Wat mij betreft nu al een klassieker. Wat is de grootste bedreiging voor dialoogmarketing in 2013? “De organisatie zelf.”


    16 januari 2013 om 18:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!