STIR verfijnt en verrijkt data

4 november 2005, 11:13

STIR September 2005 (bereik in procent)

Met de uitgifte van de septemberdata heeft de Stichting Internetreclame (STIR) een volgende stap gezet naar de verfijning en verrijking van de data. Vanaf nu kunnen gebruikers van de data niet alleen hele sites of channels analyseren, maar ook gedeelten of pagina’s van de site voor zover die apart gecodeerd zijn door de deelnemende exploitanten. Een voorbeeld hiervan is de homepage of een programmasite van een omroep. De STIR duidt dit nieuwe niveau aan als ‘webdirectory’.

De verrijking van de data bestaat uit het eerste ‘doelgroeponderzoek’, waarmee productgebruik en/of aanschafplannen gekoppeld kunnen worden aan de bereiksgegevens van de deelnemende sites. Hiervoor is een speciaal doelgroeponderzoek gehouden onder het STIR-panel dat vergelijkbaar is met het doelgroeponderzoek voor print.

In totaal bereikten alle door STIR gemeten sites in september ruim 87% van de internetters van 13 jaar of ouder en werden 3,1 miljard pagina’s opgevraagd. Een maand eerder lag het bereik nog op 85%.

Voorbeeld

In het persbericht van deze maand ook een aardig voorbeeld over hoe de STIR-data zijn te gebruiken. In dit geval met als onderwerp verhuisd of verhuisplannen.

In de navolgende analyse is het bereik berekend van drie doelgroepen:

? Totaal 13+

? Mensen die net verhuisd zijn

? Mensen met verhuisplannen

Het bereik is in eerste instantie alleen berekend voor sites en channels die in de categorie huis en tuin vallen. De uitkomsten zijn:

Het bereik van Funda was in de doelgroep 13+ in de maand september 16% en bij mensen die net verhuisd zijn scoorde de Funda iets hoger. In de groep mensen die verhuisplannen hebben schiet het bereik omhoog naar 41,1%. Op zich een logische uitkomst maar wel heel erg hoog. Vergelijkbare uitkomsten maar dan op een lager niveau zien we in het Wonen-channel van WebAds, de Woonkrant van De Telegraaf en de ‘woon’-pagina?s van RTL Nederland.

Als we verder inzoomen op Funda valt het grote aantal pagina’s op dat mensen met verhuisplannen opvragen:

Van de 183 miljoen opgevraagde pagina’s bij Funda werden 82 miljoen opgevraagd door mensen met verhuisplannen. Deze groep vormde maar 20% van het totaal aantal bezoekers op Funda. Het gemiddeld aantal pagina?s per persoon was in deze groep twee keer zo hoog als in de doelgroep 13+.

Tot slot is gekeken welke sites nog meer selectief zijn voor de doelgroep met verhuisplannen. Hiervoor is een bereiksanalyse gemaakt van alle door STIR gemeten sites.

image

Adverteerders die op zoek zijn naar mensen met verhuisplannen kunnen dus ook goed terecht op een aantal sites van de Publieke Omroep of andere channels van WebAds aldus het voorbeeld in het persbericht van STIR.

Zijn er al gebruikers van de STIR-data die iets kunnen vertellen over hun ervaring?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Steven

    Kan iemand mij vertellen hoe het precies zit met contentdoorplaatsingen op andere portalen? Bijvoorbeeld doorplaatsing van Autoweek content op MSN in het channel Auto. En wordt het auto-segment van Speurders meegeteld bij de Telegraaf?


    4 november 2005 om 12:51
    Lianne

    Het is zo dat ook ’third party content’ in bepaalde gevallen wordt meegeteld. Zo telt bijvoorbeeld Zylom alle pageviews bij alle partners. Dat is namelijk het advertentiebereik van Zylom. Ook voor MSN, Autotrader en andere partijen die hun content elders plaatsen gelden dergelijke regelingen. Over het algemeen kun je de stelregel aanhouden dat de partij die advertenties verkoopt de content ook meetelt in het bereik.


    4 november 2005 om 13:50
    Steven

    Vergis ik mij dan als ik zeg dat er dan dubbeltellingen plaatsvinden. MSN telt een bepaald bereik, maar daarnaast telt bijvoorbeeld Autoweek hetzelfde bereik. Of maak ik dan een denkfout?


    4 november 2005 om 14:03
    loket

    Binnenkort gaan we e.e.a. splitsen in de rapportage. Eigen sites en TPC.


    4 november 2005 om 17:10
    loket

    O, ja. Even ter aanvulling: de laatste tabel is slechts de top 10 van selectieve sites. Dat was ik vergeten te melden in het persbericht.


    4 november 2005 om 18:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!