Stem op jouw socialmediawoord van het jaar 2016!

29 november 2016, 12:00

Was de ‘Brexit’ al een verrassing, de nieuwe, ‘disruptive‘ Amerikaanse president hadden nog minder mensen zien aankomen. De ‘growthhackers‘ van Trump verspreidden ‘nepnieuws’ in de echokamers van onze ‘filterbubbels’ en luidden daarmee een nieuw ‘post-truth‘-tijdperk in, waarin de ultieme ‘horrorclown’ de verkiezingen wist te winnen. Nog even en een ’treitervlogger’ wint zetels in de Tweede Kamer. Of een ‘dappende’ ‘fitgirl’ natuurlijk, want die weten als ‘influencer’ flink wat stemmen te verzamelen. En denk je nu: “Wat een zootje ‘jeukwoorden’ bij elkaar”, dan klopt dat wel. Laten we ‘#prayfor‘ 2016. En het dan bij het grofvuil zetten door hét socialmediawoord van het jaar te kiezen!

Sinds jaar en dag wordt Het Woord van het Jaar verkozen door Van Dale Uitgevers. Sinds 2011 – met een kleine onderbreking in 2015 – zet Brechtje de Leij daar de 2.0-versie tegenover. Want zoals Brechtje het verwoordt: “Het echte Woord van het Jaar is niet te vangen door de ambtenaaresque instituten van weleer, maar waart natuurlijk rond op de sociale media!”

Stemmen maar!

Er is massaal genomineerd op #socialwoord16 met een paar prachtige kandidaten. Nu is het tijd om te stemmen! Welk woord vat het jaar 2016 op social media het beste samen? De nominaties zijn:

  • Post-truth
  • Nepnieuws
  • Filterbubbel
  • Disruptive
  • Brexit
  • Dap
  • Horrorclown
  • Treitervlogger
  • Jeukwoord
  • Influencer
  • Fitgirl
  • Prayfor
  • Growthhacking

Het doel is niet het woord te kiezen dat jij het leukste vindt, maar het woord dat het meeste impact heeft gehad of het meest werd gebruikt in het afgelopen jaar.

Stemmen doe je hier. De winnaar zal rond 6 december bekendgemaakt worden.

Eerdere winnaars

Welk woord ook wint, het heeft illustere voorgangers:

  • 2011: Kloutzak
  • 2012: YOLO
  • 2013: Pietitie
  • 2014: ALS Ice Bucket Challenge

Het kost niet veel moeite om de ontwikkeling in deze woorden te zien. Waar kloutzak nog puur op social media zelf betrekking had, zijn de woorden in latere steeds meer een reflectie van wat zich daarbuiten (ook) afspeelt. Benieuwd of die trend zich doorzet.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!