SPSS betaalt 10 miljoen voor DataDistilleries

6 november 2003, 22:33

Het Amerikaanse Spss Inc. neemt het Nederlandse DataDistilleries over voor een totaalbedrag van meer dan 10 miljoen dollar.

SPSS betaalt voor DataDistilleries ongeveer 1 miljoen dollar in contanten en voldoet de rest in de vorm van 281.830 aandelen SPSS, waarvan de waarde voor deze transactie is bepaald op 5,4 miljoen dollar. Verder is er nog een ‘earn out’-regeling. Die komt er op neer dat de aandeelhouders van DataDistilleries additionele contante betalingen ontvangen van in totaal 4,1 miljoen dollar tegen de huidige wisselkoersen, afhankelijk van het behalen van groeidoelstellingen voor licentie- en onderhoudsinkomsten van de DataDistilleries software.

DataDistilleries ontwikkelt data-analytische software voor onder meer het gerichter gebruiken van adressen bij marketing campagnes en detectie van fraude. Call center-oplossingen op basis van de software van DataDistilleries ‘voorspellen’ klantgedrag en doen real-time aanbevelingen over de beste actie voor iedere individuele klant.

Het bedrijf werd in 1995 opgericht als een activiteit van het Centrum voor Wiskunde en Informatica (CWI) in Amsterdam. Behalve CWI investeerde in de loop der jaren ook venturecapitalists als Gilde, Accenture en Capital-Z fors in DataDistilleries.

Met 26 klanten – waaronder ABN AMRO, Achmea, Center Parcs, ING Groep, Rabobank, Saga en Vodafone – neemt Datadistilleries inmiddels een duidelijke positie in op de markt voor analytische CRM (aCRM) software. Over de laatste twaalf maanden werd een omzet van circa 4,5 miljoen dollar gerealiseerd, waarvan ongeveer 90 procent in Nederland werd behaald. Bij DataDistilleries werken momenteel veertig medewerkers.

De analytische software van DataDistilleries wordt veelal gebruikt in combinatie met operationele CRM-systemen van leveranciers zoals Siebel Systems, Oracle Corporation en PeopleSoft. De toegevoegde waarde betaat er in dat het commerci?le kansen identificeert. De software van Datadistilleries zal door de overname binnenkort wereldwijd worden vermarkt door de verkooporganisatie van SPSS, waarin de verkoopafdeling van DataDistilleries wordt opgenomen.

Bron:

http://www.automatiseringsgids.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!