Spelen met de realiteit: In de voetsporen van Notorious B.I.G. door Brooklyn

De Metagids #25: Queen Elizabeth filmt met beertje Paddington en doet een hologram, nep is het nieuwe echt voor Abba en we lopen in de voetsporen van Biggy door Brooklyn.

7 juni 2022, 11:02 2540 x gelezen

In het boek Echt Nep beschrijven we hoe dankzij kunstmatige intelligentie “kunnen gaan spelen met de realiteit en die naar onze eigen wensen en ideeën vormgeven. Dan hebben we het bijvoorbeeld over sciencefiction-achtige werelden waar popsterren optreden. Of over apps waarmee u eenvoudig beelden kan bewerken die zo professioneel zijn dat het net is alsof u de regisseur bent van een Hollywood-studio en over deepfakes die niet meer van echt te onderscheiden zijn.”

Dit spelen met de realiteit hebben ze in Engeland duidelijk onder de knie. Een van de meest bekeken filmpjes afgelopen week was die waarin de Britse koningin Elizabeth (96) samen met beertje Paddington een kop thee op Windsor Castle drinkt. De korte clip is het startschot voor het grote platina jubileumgala dat zich zaterdagavond afspeelde voor Buckingham Palace. Op de maat van het nummer We Will Rock You van Queen tikken beiden met hun theelepel op hun theekopjes waarna het galaconcert van start gaat.

Het filmpje is een absolute hit en raakt een gevoelige snaar bij de Britten. Ondanks haar broze gezondheid is de koningin in staat gebleken om een halve dag met een filmploeg op te trekken. Bijna alle ochtendkranten hebben een foto van het gezellige onderonsje op de voorpagina geplaatst. Ook online raken de mensen er niet over uitgepraat, getuige de tienduizenden likes en reacties op Twitter. “Net toen ik dacht dat de koningin de James Bond-sketch niet kon overtreffen, komt ze terug met Paddington. Absoluut geniaal en het laat zien dat haar gevoel voor humor haar niet in de steek laat” tweet iemand.

Het tweede moment dat deze week in Engeland de aandacht trok, waarin wederom een loopje met de realiteit werd genomen, was de rondtocht die de koningin maakte in de gouden koets. Wegens haar gezondheid kon ze ook hier zelf niet aan deelnemen, maar werd ze vervangen door een hologram. Beelden uit 1953, waarin de koningin lachend naar het publiek zwaait, werden via Pepper’s Ghost technologie gebruikt om haar in de koets te projecteren.

Tijdschrift The Economist gaat deze week uitgebreid in op de virtuele concertenreeks. Volgens het magazine geeft deze technologie artiesten een nieuw instrument in handen om met hun fans in contact te komen. Niet langer gebonden aan tijd en ruimte kunnen artiesten op deze manier tegelijkertijd op meerdere plekken verschijnen. Schaalbaar tot in het oneindige. Nu nog in fysieke concertzalen, maar straks via allerlei VR-toepassingen, gewoon in de huiskamer. Het biedt artiesten een Cambrische explosie van creativiteit.

Eens te meer benadrukt al deze technologie, dat nep niet langer van echt te onderscheiden is. Gezien de manier waarop mensen reageren op de Abbatars, maakt het voor hen ook niet uit. Nep is het nieuwe echt. De kern van die nieuwe media is dat iedereen op eenvoudige wijze kan spelen met de realiteit. Post-truth loopt over in post-reality. Wij mensen zijn post-realiteitswezens geworden.

Als nabrander nog een tweetal voorbeelden die eens te meer laten zien hoe de muziekindustrie verandert als gevolg van al deze nieuwe digitale technologie. In het eerste voorbeeld is te zien hoe Simon Cowell middels deepfake technologie van het bedrijf Metaphysic.ai realtime verandert in een zanger en dus auditie doet voor zichzelf.

Het tweede voorbeeld is dat van de overleden rapper Biggie Smalls aka de Notorious B.I.G. Op Instagram maakte zijn moeder bekend dat haar zoon nieuw leven is ingeblazen in The Brook Metaverse. In deze virtuele wereld krijgen fans de gelegenheid om in de voetstappen van de rapper door het oude Brooklyn van de jaren negentig te wandelen.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Credits

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!