TikTok haalt Youtube in

14 oktober 2021, 09:00

De Social Update van oktober 2021

In deze Social Update: Pinterest als platform voor directe conversies, TikTok dat Youtube inhaalt qua kijktijd, de werking van Youtube Shorts en de organische post testing tool voor video’s in de Facebook Creator Studio.

Youtube lanceert Shorts bètaversie

In september heeft YouTube het nieuwe videoformat YouTube Shorts geïntroduceerd. Shorts zijn korte video’s van 15 seconden of minder, waarbij videomakers en creators eenvoudig vanuit hun mobiel kunnen uploaden. Met YouTube Shorts gaat YouTube de concurrentie aan met TikTok. YouTube Shorts richt zich op drie hoofddoelen. Creëren, ontdekt worden en bekijken.

Creëren

Het creëren van de filmpjes is een van de hoofddoelen van YouTube. Makers kunnen gebruik maken van de nieuwe YouTube Shorts Creation Tool met een aantal nieuwe functies:

  • Multisegment camera om meerdere filmpjes tegelijk op te nemen;
  • Optie om met bepaalde muziek op te nemen;
  • Opnemen met een timer en countdown voor een handsfree ervaring;
  • Snelheid controle van de filmpjes.

Ontdekt worden

Maandelijks heeft Youtube 2 miljard bezoekers om verschillende filmpjes te bekijken voor entertainment, leren en contact maken met andere gebruikers. De Shorts worden maandelijks gemiddeld 6,5 miljard keer bekeken. Makers kunnen via YouTube Shorts hun community verder laten groeien.

Bekijken

Het bekijken van Shorts video’s is extra gemakkelijk; door de video’s verticaal te swipen is het mogelijk om de volgende video te bekijken. YouTube heeft aangegeven dat er nog meer tools en features komen om de video’s creatief te bewerken.

Pinterest gaat samenwerken met Albertsons

Pinterest heeft deze maand een nieuwe samenwerking aangekondigd met supermarktketen Albertsons. De twee partijen zullen werken aan een nieuwe technologie waarbij het mogelijk is om vanuit de app boodschappen aan te bieden en direct te bestellen.

De bedoeling is dat Pinterest-gebruikers geïnspireerd worden door bepaalde maaltijden en de kans krijgen om het ook direct online te bestellen. De bedoeling is dat gebruikers binnen een aantal klikken alle ingrediënten vanuit de app kunnen bestellen. Daarnaast zal Pinterest een aantal interactieve winkelbare tabbladen ontwikkelen, die gebruikers laten zien hoe de ingrediënten kunnen worden gebruikt voor andere recepten. Dit biedt voor veel culinaire creators kans om hier met bepaalde ideeën en trends op in te spelen.

Bron: Socialmediatoday – Pinterest Announces New Partnership with Albertsons to Facilitate Grocery Shopping In-App

Albertsons heeft op dit moment 2.200 supermarkten in 34 staten en het is net als in Nederland ook mogelijk om online producten te bestellen. Door de samenwerking met Pinterest verwacht de supermarktgigant een toegevoegde waarde in e-commerce te ontwikkelen.

Pinterest heeft tijdens de pandemie een toename gezien in gebruiksactiviteiten. Recepten en pins op het gebied van voeding zijn een van de meest populaire categorieën op het platform. Deze trend is niet alleen gaande via social media, maar ook bij meerdere voedselgerelateerde bedrijven zoals HelloFresh. Steeds meer mensen zijn geïnteresseerd in de bezorgservice van maaltijden en dit is duidelijk te zien in een toename van aantal klanten van HelloFresh wereldwijd.

Bron: Statista – Number of customers of HelloFresh worldwide from 2016 to 2020

De verwachting is dat Pinterest verder gaat inspelen op deze trend en samenwerking aangaat met een aantal grote bedrijven. Hoe meer gebruikers boodschappen vanuit de app kunnen bestellen, hoe groter de waarde voor het platform. En bovendien biedt een samenwerking ook interessante e-commerce kansen voor andere grote bedrijven.

TikTok haalt Youtube in

Volgens app monitoringsplatform App Annie is de videokijktijd van een gemiddelde app-gebruiker in de Verenigde Staten en in het Verenigd Koninkrijk op TikTok groter dan op YouTube. YouTube blijft wel nog steeds nummer één platform als het gaat om de totaal bestede tijd op een social media platform.

Dit komt doordat het platform meer dan twee miljard actieve bezoekers heeft en TikTok meer dan 700 miljoen. Hoe lang dat nog zal duren is de vraag. TikTok is al sinds begin 2020 de meest gedownloade app per maand en het blijft groeien ten opzichte van andere social platformen.

Pinterest in-app winkelfunctie nu ook mogelijk in Nederland

Pinterest heeft de in-app-winkelfunctie uitgebreid naar nieuwe landen, waaronder Nederland, Brazilië, Oostenrijk, Italië, Mexico, Spanje en Zwitserland. Vanaf nu is het ook voor Nederlandse aanbieders mogelijk om directe links van producten toe te voegen aan pins, waardoor het gemakkelijker wordt om gebruikers van “browsen” naar kopen te leiden, rechtstreeks vanuit de app.

De in-app winkelfunctie genereert goede resultaten voor Pinterest, aangezien steeds meer mensen overstappen op online winkelen. Doordat nu nog meer merken hun producten via het platform kunnen aanbieden, zal dat zorgen voor een uitbreiding van de Pinterest-productcatalogus en de winkelactiviteiten maximaliseren.

In september 2020 is Pinterest-shopping gelanceerd in de VS en acht maanden later heeft het platform de functie voor het eerst uitgebreid naar andere landen, waaronder Canada, Frankrijk en Duitsland. Pinterest wil zich profileren als een ontdekkingsplatform met een focus op het online aankopen van producten. Sinds vorig jaar ziet Pinterest een groei in het aantal gebruikers van de app en was er een piek in e-commerce. Het platform speelt op deze trend in door het uitbreiden van de nieuwe promotie- en shoppingfuncties om bedrijven in contact te brengen met potentiële klanten.

Voor veel bedrijven kan Pinterest een interessant platform zijn om directe conversies vanuit de app te stimuleren.

Uitbreiding in Facebook post testing tool voor organische posts

Vorig jaar lanceerde Facebook de organische post testing tool voor video’s in de Facebook Creator Studio. Deze maand heeft het platform een update uitgebracht met een nieuwe lay-out en een uitbreiding in de testingmogelijkheden.

Met de uitbreiding is het mogelijk om verschillende berichtformats te testen, waaronder teksten, afbeeldingen en links. Voor elke test is het mogelijk om belangrijke statistieken te selecteren en te meten: reacties, bereikte mensen, opmerkingen, aantal keren gedeeld, klikken op links en het aantal vind-ik-leuks. Een test kan maximaal 24 uur worden uitgevoerd om vervolgens de meest effectieve versie van het bericht opnieuw te kunnen plaatsen.

De organische post testing tool kan vergeleken worden met betaalde A/B-testingexperimenten. Een verschil is dat er nu niet betaald wordt om de best presterende post te genereren. Het concept en proces is in wezen hetzelfde. De resultaten kunnen waardevolle inzichten opleveren voor het posten.

Een testbericht maken is heel eenvoudig en is te vinden in de Facebook Creator Studio bij het maken van een nieuwe bericht.

Andrei Buyevich
Digital Advertising Consultant & Specialist bij SDIM

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!