Social Update: TikTok zet jonge gebruikers onder ouderlijk toezicht (eindelijk)

7 december 2020, 08:07

LinkedIn komt met z’n jaarlijsten, Insta maakt zoeken makkelijker, Snapchat wil met Voisey TikTok achterna en Twitter brengt Fleets

Het is weer de tijd van de feestdagen en dat betekent ieder jaar weer veel nieuws bij de Social Media-kanalen. In deze posting geven we je de belangrijkste updates van de maand november. Hierin bespreken we onder meer het nieuwe Twitter Fleets, Instagram Gidsen en ouderlijk toezicht op TikTok.

Twitter komt met Fleets, oftewel Story

Stories zijn inmiddels retepopulair en ook Twitter kon zich er niet meer tegen keren. Inmiddels is het platform ‘Fleets‘ aan het uitrollen in alle landen waar het actief is. In theorie is het niet veel anders dan de stories die we onder meer kennen van Instagram en recent ook LinkedIn.

Zodra je Twitter opent zijn de Fleets direct bovenaan het scherm te zien. Door op het meest rechtse icoontje (je eigen account-afbeelding) te drukken, maak je zelf een Fleet. Aan de rechterkant zie je alle Fleets van mensen die jij volgt. Ook kun je zien wie jouw Fleets hebben bekeken.

Vergeleken met Instagram en en Snapchat heeft Fleets nog wel een aantal beperkingen. Zo kun je namelijk wel tekst toevoegen, maar nog geen GIF’jes. Het is ook (nog) mogelijk om ongezien een screenshot te maken van iemands Fleet. Er zijn wel plannen bij Twitter om de Fleets te blijven optimaliseren, zo wil het een livestreamfunctie en stickercompatibiliteit gaan toevoegen. Op dit moment wordt er door frequente Twitteraars al veel gebruikt gemaakt van Fleets, al is het natuurlijk afwachten of dat over een aantal maanden nog steeds zo is.

Instagram Gidsen, wat doet het en wat kan je ermee?

Instagram heeft begin deze maand ‘Gidsen’ gelanceerd. Hiermee wil het gebruikers een manier bieden om gemakkelijker aanbevelingen, tips ‘en andere inhoud’ te ontdekken van hun favoriete Instagram-personen. In eerste instantie was het bedoeld om gebruikers te helpen op het gebied van welzijnsonderwerpen. Al snel komt Instagram nu met een uitbreiding waarbij een Gids ook kan bestaan uit producten of reisbestemmingen, bijvoorbeeld.

Je kunt een Instagram-Gids vergelijken met een blogpost. Het kan bestaan uit tekst, foto’s, galerijen of video’s. Je vindt Gidsen op het profiel tussen de fotoraster-afbeelding en de pictogram voor getagde afbeeldingen. Ook kunnen de Gidsen verschijnen op het tabblad ‘Verkennen’. Je hebt dan de mogelijkheid om de Gids te delen in de stories of in de directe berichten.

Zoekfunctie Instagram ondergaat grote verandering

Instagram heeft aangekondigd dat het op korte termijn de zoekfunctie gaat veranderen. Zo zal er de mogelijkheid komen om specifieke zoekwoorden te gebruiken als ‘bakrecepten’ of ‘buikspieroefeningen’. Op dit moment kun je alleen nog zoeken op profielen, hashtags en locaties.

Instagram wil met deze nieuwe mogelijkheid vooral de tijd verlengen dat iemand op het platform doorbrengt. Met de nieuwe feature is het makkelijker om een breed scala content te vinden en erop te zoeken. Voor bedrijven met een groot bereik is dit een belangrijke verandering. Voorheen moesten beheerders van bedrijfspagina’s vaak nog stevig nadenken over het gebruik van hashtags. Straks kan Instagram aan de tekst in de post zien waarover het gaat en die linken aan de zoekopdracht.

Helaas is de zoekfunctie bij de lancering nog wel wat beperkt. Zo kan je namelijk straks zoeken op ‘algemenere’ zoekwoorden en dus niet op hele specifieke. In Nederland is de functie nog niet zichtbaar en te gebruiken. Er wordt wel al getest in onder andere de US en U.K.

TikTok wil jonge gebruikers beter te beschermen

TikTok is druk bezig met het optimaliseren van de tool die ouderlijk toezicht mogelijk maakt om jonge TikTok-gebruikers een beetje in de gaten te houden. Op dit moment zijn er nog steeds veel bedenkingen over hoe content die gepost wordt, impact op hen kan hebben. Bescherming van jonge gebruikers speelt natuurlijk bij meer toepassingen op het internet, maar omdat TikTok een erg jonge doelgroep heeft, is dit des te belangrijker.

Op dit moment is meer dan 33 procent van de TikTok-gebruikers jonger dan veertien jaar. Het lijkt daarom logisch dat het platform probeert om jonge gebruikers te behoeden voor misleidende, gevoelige of agressieve content. Via de TikTok-instellingen van een ouder kan die ‘kinderaccounts’ toevoegen en een aantal aanpassingen instellen. Ook kan een gebruiks-tijdslimiet per dag worden vastgelegd. Via deze link vind je meer informatie over ouderlijk toezicht bij TikTok.

Snapchat verwerft ‘TikTok for Music Creation’-app Voisey

Snapchat probeert met Voisey een nieuwe dimensie toe te voegen aan het platform. Met Voisey is het mogelijk om door middel van ‘vocal effects’ een eigen nummer te maken en filmen en heeft er dus voor gezorgd dat dit voortaan ook op het eigen platform kan.

Wanneer je naar de afbeelding hierboven kijkt heeft Voisey veel weg van TikTok en de feature wordt ook wel beschreven als het ‘TikTok for music creation’. Gebruikers kunnen hun eigen beats uploaden in de Voisey-app en er daarna zang aan toevoegen. Zodra je de zang hebt toegevoegd kun je kiezen uit veel verschillende soorten vocal effects. Zo kan iedere beginnende zanger klinken als een ervaren professional.

Snapchat heeft al verschillende keren laten zien door te kunnen ontwikkelen en met het aantrekken van Voisey maakt het platform het weer waar. Helaas is nog niet helemaal duidelijk hoe het dit wil integreren in de app of wanneer dat zal gebeuren.

LinkedIn deelt de lijst met de meest invloedrijke gebruikers in 2020

Ieder jaar maakt LinkedIn een lijst met de meest invloedrijke gebruikers van dat jaar. Ook dit jaar leverde dat een lijst op met weinig verrassingen in de top-10. De rangschikking wordt gemaakt op basis van de engagement op posts, het aantal keren dat er gepost wordt en de groei in het aantal volgers. Onderstaand de Top-10 van 2020:

De Top 10 meest invloedrijke LinkedIn gebruikers.

LinkedIn heeft naast de ‘algemene Top-10′ ook een toplijst gepubliceerd voor verschillende branches. Daarin zitten categorieën als Data Science & AI, Design, Education, Job Search & Careers of Sports. Je kunt ze terugvinden via deze link naar het LinkedIn-bericht.

Tim Melief
Digital Advertising Specialist bij SDIM

Tim Melief is een Digital Advertising Specialist bij SDIM Online Marketing.Tim specialiseert zich daarnaast op Social media Advertising en beheert meerdere grote Social media campagnes voor zowel B2B als B2C organisaties. SDIM is een full-service online marketing dat succesvolle organisaties nog succesvoller maakt, online. Van e-commerce tot B2B, goede doelen en (semi-)overheid. SDIM realiseert concrete doelen over het gehele aankoopbeslissingsproces. Van awareness tot herhaalaankopen, volledig inzichtelijk gemaakt. Opdrachtgevers van SDIM lopen uiteen van MKB tot internationale -franchise- organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!