Social Update: Snapchat laat mensen bellen, LinkedIn gaat aan de Stories
Bijna dagelijks worden verschillende social media verder vernieuwd. Een hele klus om dit als online marketeer bij te houden. Daarom voor jou deze maandelijkse greep uit de belangrijkste updates in social-medialand. Hier lees je het belangrijkste nieuws uit februari 2020.
Inactievelingen op Instagram makkelijk ontvolgen
Vanaf nu laat Instagram in een overzicht zien met wie je de afgelopen drie maanden het minst contact hebt gehad. Zo kun je makkelijker selecteren wie je wilt ontvolgen.
Daarnaast kun je nu ook zien wie er juist het vaakst in je tijdlijn voorbijkomt. Wil je wel iemand blijven volgen, maar niets meer van dat account in je timeline willen zien? Dan kun je dit account dempen.
“Instagram wil je dichter bij de mensen brengen waar je om geeft, maar we weten dat je interesses en relaties in de loop van de tijd kunnen veranderen”, zegt een woordvoerder tegen TechCrunch. “We willen het makkelijker maken om de accounts die je op Instagram volgt te beheren, om ervoor te zorgen dat ze bij je huidige interesses passen.”
LinkedIn bevestigt: Stories wordt werkelijkeheid
LinkedIn laat weten dat het werkt aan een eigen versie van Stories. Pete Davies, senior director of product management bij het bedrijf, geeft aan dat het een nieuw iets is in de wereld van ‘business’. Davies zegt dat op dit moment LinkedIn Stories intern getest wordt en dat nog niet bekend is wanneer de brede uitrol plaatsvindt. De verwachting is dat een groep gebruikers de nieuwe optie binnenkort op hun pagina zullen zien. Wat ook nog niet bekend is, is of in Stories kan worden geadverteerd.
LinkedIn deed in 2018 in Amerika voor studenten al eens eerder een test voor een soortgelijke optie. Via ‘Student Voices’ konden studenten met elkaar communiceren.
Pinterest ontwikkelt een ‘Lite’-versie
Pinterest heeft een datavriendelijkere versie van de app gelanceerd. Die app neemt minder ruimte in beslag op je device en downloadt sneller bij een trage verbinding.
De Pinterest Lite-app kwam voor het eerst beschikbaar voor Android-gebruikers in Peru, Argentinië, Colombia, Chili en Mexico, maar sinds 27 februari kunnen alle Android-gebruikers hem downloaden. Pinterest timmert vooral in Europa en Amerika aan de weg, maar wil via de Lite-app meer mensen in India en Zuidoost-Azië bereiken, en Android is daar het populairste besturingssysteem.
Snapchat lanceert ‘Swipe up to Call’ in Amerika
Snapchats advertentie-optie ‘Swipe up to Call’ is na de lancering in het Midden-Oosten nu ook beschikbaar in Amerika. In deze advertentiemogelijkheid kunnen gebruikers in twee stappen een nummer bellen.
Dit brengt het aantal advertentie-opties op Snapchat op vier. Er kon al gestuurd worden op websiteverkeer, videoweergaven en app installs.
Ondanks dat meer dan een kwart van de mensen zijn mobiele telefoon nauwelijks gebruikt om ermee te bellen, kan de beloptie een rol in de funnel gaan spelen. Het is nu wachten tot de feature naar Europa komt.