Twitter kan nu je stem aanpassen & Instagram op de vertaaltour

De Social Update van augustus 2021

Twitter kan nu je stem aanpassen & Instagram op de vertaaltour
, SDIM

In deze Social Update: de nieuwe Instagram-vertaalfunctie voor Stories, de lancering van de YouTube Shorts beta en alles over de uitgebreide inzichten die je nu als online marketeer kunt krijgen binnen Instagram Insights!

Instagrams vertaalfunctie

Via Stories op Instagram is het nu wereldwijd mogelijk om gebruik te maken van een vertaalfunctie! Instagram-gebruikers zullen voortaan de nieuwe banner ‘See Translations’ zien in de linkerbovenhoek van hun Stories, zodra Instagram een buitenlandse taal herkent. 

Instagram Translation – Bron: Instagram

Momenteel ondersteunt de vertaal functie negentig verschillende talen. Zulke vertaalmogelijkheden waren al beschikbaar voor feed posts, gebruikersprofielen en reacties. Dit biedt ook adverteerders kansen om uit te breiden naar nieuwe markten, doordat gebruikers de advertenties gemakkelijk kunnen vertalen.

Twitter Spaces test stemeffecten

Hoor je ook liever niet je eigen stem terug? Twitter komt mogelijk met een oplossing om onze eigen stem niet terug te hoeven horen via Twitter Spaces, de concurrent van Clubhouse. Momenteel is Twitter aan het experimenteren met een functie om je stem met verschillende effecten te filteren binnen Twitter Spaces. 

Deze stemtransformatie-tool zal het mogelijk maken om je stem anders te laten klinken door middel van filters. Voor sommigen zal deze tool overbodig zijn, maar anderen zullen zich hierdoor mogelijk meer op hun gemak voelen om ook mee te doen aan gesprekken via Twitter Spaces.

Voice Transformer Tool – Bron: Twitter Spaces

TikTok opnieuw populairste app

De afgelopen maand was TikTok wéér de non-gaming app die wereldwijd het meest gedownload werd. Dat betekent dat TikTok al achttien maanden lang de populairste app is. Alleen in januari verloor TikTok even deze positie door toenemende Telegram-appdownloads en in november vorig jaar kwam WhatsApp even aan de leiding.

TikTok werd maar liefst 65 miljoen keer gedownload de afgelopen maand. De app werd in juni het meest gedownload in China (13 procent) en Indonesië (12 procent).

Na achttien maanden zou je verwachten dat de meeste mensen de app al wel gedownload zouden hebben. Maar niets is minder waar. Dat komt vanwege de jonge doelgroep van TikTok die de app downloadt zodra ze oud genoeg zijn. Maar ook omdat de app in steeds meer landen is te downloaden.

Facebook blijft domineren als het gaat om downloadtrends

Maar ondanks het aanhoudende succes van TikTok blijft Facebook toch domineren als het gaat om algemene downloadtrends. Vier van de top vijf meest gedownloade apps zijn namelijk van Facebook.

Populaire apps wereldwijd – Bron: Sensor Tower

YouTube lanceert Shorts beta

Met TikTok aan de leiding als het gaat om de meeste app-downloads, heeft YouTube besloten de strijd aan te gaan door meer te gaan concurreren op het gebied van videocontent. YouTube heeft namelijk de ‘Shorts’ beta gelanceerd in alle regio’s waar YouTube beschikbaar is en concurreert daarmee direct met TikTok. 

Shorts – Bron: SocialMediaToday

Ondanks dat Shorts erg op TikTok lijkt, is het tot nu toe een succes. Inmiddels heeft Shorts namelijk zo’n 6,5 miljard views per dag terwijl dit eind 2020 nog 3,5 miljard views per dag waren. 

Shorts zal voor flink wat concurrentie gaan zorgen, zeker aangezien TikTok-sterren meer zouden kunnen verdienen door het creëren van content op YouTube. TikTok zal hier op in moeten gaan spelen door vergelijkbare voordelen te gaan bieden om die sterren te behouden.

YouTube Shorts – Bron: SocialMediaToday

Uitbreiding Instagram Insights

Adverteer je ook op Instagram? Dan kun je vanaf nu meer inzichten krijgen in de data. De datatrackin-periode is namelijk verdubbeld, van dertig naar zestig dagen. Naar verwachting zal deze trackingperiode later deze zomer zelfs uitgebreid worden naar negentig dagen.

Instagram Insights Data 60 dagen – Bron: Instagram

Ook is er een nieuwe kalendertool toegevoegd aan Instagram Insights. Hiermee kunnen gebruikers op basis van een specifieke tijdsperiode de data-inzichten bekijken. Vanaf nu kun je data analyseren op basis van de afgelopen twee maanden en binnenkort zelfs op basis van de afgelopen drie maanden. Hoe meer data, hoe beter. Het beschikbaar komen van meer Instagram-data zal veel kansen bieden voor online marketeers om het platform zo goed mogelijk in te zetten.

Credits afbeelding: Allec Gomes/Unsplash, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.