Snel aan de slag met Google AdWords #adv

DTG
3 oktober 2016, 08:30

Je website is in de lucht en je bedrijf is klaar voor een nieuwe lading klanten. Toch weten ze je nog niet altijd te vinden. Dit kan verschillende redenen hebben. Misschien omdat je minder tijd hebt gestoken in de optimalisatie van je website. Of omdat je werkt in een branche met veel concurrentie. Hoe zorg je er dan toch voor dat je er in Google uit springt? Door te adverteren. Maar liefst 98 procent van de Nederlanders gebruikt Google voor zoekopdrachten. Geen verkeerde plek dus om met een advertentie de aandacht van zoekers te trekken. Maar hoe zorg je voor een succesvolle campagne? In deze blog geven we je een aantal tips!

Je kunt er ook voor kiezen je campagne uit te besteden bij DTG. Profiteer dan direct van een tijdelijke introductie actie en krijg 1000 euro korting. Klik hier voor meer informatie.

Zorg voor relevante zoekwoorden

Een goede campagne begint met de juiste zoekwoorden. Je advertentie wordt alleen getoond wanneer deze relevant is voor de bezoeker. Hoe relevanter jouw zoekwoorden, hoe groter de kans dat er op je advertentie wordt geklikt en mensen op je website terechtkomen. Neem dus de tijd voor het kiezen van zoekwoorden. Kijk naar synoniemen en houd ook rekening met uitsluitingswoorden. Dit zijn woorden waar je beslist niet op gevonden wilt worden.

De zoekwoordplanner

Als je niet weet waar je moet beginnen en op wat voor termen je websitebezoekers zoeken, biedt Google hulp. Google AdWords heeft een zoekwoordplanner waar je gratis gebruik van kunt maken. Je voert voor je belangrijkste product of dienst een lijst van relevante woorden in en Google toont je de zoekpopulariteit van de verschillende woorden. Ook krijg je andere suggesties, zodat je direct ziet welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw campagne.

Verschillende zoektypen

Google noemt het ‘zoektypen’, de verschillende manieren waarop je zoekwoorden kunt inzetten. Ze variëren van brede naar verfijnde zoekopdrachten. Tikt iemand 1 woord in of geeft hij of zij ook aan dat bepaalde woorden niet meegenomen mogen worden in de zoekopdracht? Onze tip: begin klein en met specifieke zoekwoorden, je kan dit later steeds verder uitbouwen naarmate je leert wat werkt. Op deze manier kun je direct rendement uit je campagne halen en langzaam doorgroeien.

Zorg voor relevante advertenties

Uiteraard wil je dat je advertenties zo vaak mogelijk worden getoond wanneer mensen ‘jouw’ zoekwoorden intikken op Google. Om je advertentiepositie te bepalen, maakt Google gebruik van een algoritme. Deze ‘Ad Rank’ kijkt naar de maximale kosten per klik die jij bereid bent te betalen, maar ook naar de kwaliteitsscore van het zoekwoord in jouw campagne. Deze score wordt onder andere bepaald door de relevantie van de advertentie in combinatie met de website waarnaar de advertentie verwijst. Hierover straks meer, we vertellen je eerst over het bepalen van de juiste klikprijs.

Bepaal de juiste klikprijs

Je kan op twee manieren de klikprijs bepalen. De eerste manier is eenvoudig; je gaat uit van één gemiddelde waarde per websitebezoeker. De tweede manier is wat minder eenvoudig; je gaat uit van de kosten van groepen zoekopdrachten ten opzichte van de inkomsten.

1. De eenvoudige manier: bereken de gemiddelde winstwaarde

Als je weinig tijd wilt besteden aan het opzetten van een AdWords-campagne, dan kun je het beste rekenen met de ‘algemene winstwaarde per bezoeker’.

We leggen het je uit aan de hand van een voorbeeld: een bootmakelaar heeft elke maand duizend bezoekers op zijn website. Van deze duizend bezoekers laten 5 een e-mailadres achter via het contactformulier en nemen 5 bezoekers telefonisch contact op. Dat zijn dan 10 ‘leads’ voor zijn bedrijf. Uit deze 10 leads haalt hij gemiddeld 2 klanten en elke klant levert hem 200 euro winst. Dan heeft zijn website met duizend bezoekers hem dus 400 euro winst opgeleverd. Gemiddeld is een websitebezoeker dan 0,40 euro waard. De bootmakelaar kan dit getal gebruiken als de maximale klikprijs voor zijn advertenties bij Google.

2. De minder eenvoudige manier: groepeer zoekopdrachten

Je kunt ook een klikprijs bepalen door nauwkeurig onderscheid te maken tussen groepen zoekopdrachten. Niet iedere websitebezoeker is even waardevol voor je bedrijf. Zo wordt een bezoeker die op zoek is naar ‘offerte schuifpui aanvragen’ eerder klant dan een bezoeker die zoekt naar ‘schuifpui of klapdeur advies’. De eerste bezoeker heeft al min of meer besloten een schuifpui aan te schaffen. De tweede bezoeker moet nog overtuigd worden en is zich meer aan het oriënteren. De eerste bezoeker is dus ook veel waardevoller dan de tweede.

Zorg voor een hoge kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore van de campagne wordt voor een belangrijk deel bepaald door de verwante ‘click through rate’ (CTR): het aantal keren dat op je advertentie is geklikt, gedeeld door het aantal keren dat je advertentie is getoond. Als 20 personen klikken op je advertentie, terwijl die 1.000 keer is getoond, dan is de CTR 2 procent.

Het gaat hierbij om de verleidelijkheid van je advertentie: welk percentage zoekers klikt op je advertentie wanneer deze wordt getoond? Een hogere kwaliteitsscore leidt tot lagere klikprijzen voor eenzelfde positie op Google met als resultaat: meer klikken voor minder budget. Relevantie is een andere zeer belangrijke factor. Hoe beter je zoekwoorden en advertentieteksten bij de zoekopdracht passen en hoe relevanter de landingspagina is, hoe hoger je scoort.

Laat je landingspagina aansluiten bij je advertentie en zoekwoorden

Dit is de pagina waar de advertentie naar verwijst. Het kan een bestaande pagina zijn, maar het kan lonen om een nieuwe pagina aan te maken, omdat je een advertentie maakt voor een speciale actie. Belangrijk is dat de pagina waar de klikkers op belanden, zo veel mogelijk aansluit bij je advertentie en de zoekwoorden. Google rankt op relevantie. Heb je een elektronicazaak en verkoop je veel merken maar geen Apple en besluit je dit wel te noemen in je advertentie omdat je weet dat het een populair merk is? Dan is dit misleidend en zal Google je advertentie afkeuren.

Klinkt goed? We helpen je graag verder!

Je kunt ervoor kiezen om zelf een campagne op te zetten, maar het is ook mogelijk om dit uit te besteden bij een online marketingbedrijf als DTG. DTG is Premier MKB Partner van Google. Hierdoor ben je verzekerd van een professionele campagne gericht op jouw doelstellingen. Onze specialisten zijn continu bezig met het opzetten en optimaliseren van campagnes en helpen je graag verder.

Als Premium Partner van Google mogen wij je bovendien een uniek introductie aanbod doen:

Start nu een Google AdWords-campagne en je ontvangt meer dan 1.000 euro korting!

Online succes. Ruim 500 DTG’ers zijn daar dagelijks mee bezig. Voor jouw bedrijf. Designers, copywriters, onlinemarketeers, SEA-, SEO- en dataspecialisten, wij hebben alles onder één dak om dat succes waar te maken. Met meer dan 3.000 websites, 3.500 SEA-campagnes en 40.000 netwerkprofielen hebben we onze klanten het gezicht gegeven dat bij hen past. Dat zijn mooie getallen, maar ze zeggen niet alles. Wees kritisch. Stel vragen. Lees wat anderen over ons zeggen. En kom daarna eens bij ons langs.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!