Dit zijn de smartphone toppers uit de Digital Excellence Monitor 2018

27 september 2018, 09:08

Een digitale customer journey begint en eindigt steeds vaker op smartphone. Daarom vind je in de Digital Excellence Monitor 2018 ook de customer experience rankings en best practices op smartphone in bijna al onze onderzochte branches. Zo kun je mooie lessen halen uit de verschillende beoordelingen van beide devices: wat doe jij als aanbieder goed op desktop, waar het op smartphone mis gaat? Of juist andersom?

In dit artikel laten we de best scorende aanbieders zien op smartphone in 4 van de 7 onderzochte branches zien, uit al de onderzoeken van het afgelopen jaar. Deze is gebaseerd op de Web Performance Score (WPS). Wil je weten hoe deze score tot stand komt? Download hier de Digital Excellence Monitor 2018 en lees meer over onze methode vanaf pagina 6.

1. ANWBCamping.nl met een WPS van 83

Branche: Travel

ANWB komt in meerdere branches als winnaar uit de bus. En ook wanneer consumenten op hun smartphone op zoek gaan naar een camping in Frankrijk die het beste bij ze past, hebben ze overall op ANWBCamping.nl de beste ervaring. Het vertrouwen in het klassieke ANWB-merk blijft groot. Dit doet ANWB bijvoorbeeld door scores te laten zien, die bezoekers controle geven en een indicatie van kwaliteit. De consument heeft bovendien het idee dat het aanbod ruim is. De handige filters en het benoemen van het aantal campings en locaties dragen hieraan bij. Ook icoontjes en tekst zorgen ervoor dat je snel een beeld krijgt van het type camping.

Snel overzicht en direct inzicht in de kosten op ANWBCamping.nl

De mobiele website bezoekers geven over ANWBCamping het volgende aan:

  • “Betrouwbaar, goed te gebruiken, veel aanbod”
  • “Snel overzicht met foto, direct inzichtelijk wat de kosten zijn en overzicht van geboden accommodaties in 1 oogopslag”
  • “Mooie website, veel overzicht. Je kan zien dat ze deskundig zijn”

2. ANWB.nl met een WPS van 80

Branche: Insurance

Ook in de verzekeringsbranche zit ANWB op de troon. De goede scores die de website behaalt, zijn afkomstig uit de oriëntatie naar een autoverzekering. ANWB.nl scoort hoog op merk, het bedrijf is duidelijk herkenbaar door het kleurgebruik, passend beeldmateriaal en persoonlijke tone of voice. Daarnaast is de klant blij met het aanbod van ANWB.nl, De verschillen met de nummer 2 uit de ranking van de verzekeringsbranche zijn echter nihil. Monuta.nl zit scoort beter op Look & Feel maar ANWB wint de wedstrijd door een iets hogere score op Merk.

ANWB: vertrouwd en duidelijk

Dat ANWB een sterk merk is zie je terug in de reacties van de respondenten:

  • “Het totaalbeeld is geweldig en leuk om door te nemen. Je wordt vrolijk van deze website”
  • “Ziet er leukt uit, vakantiegevoel”
  • “Fijne organisatie, voelt warm aan. Goed en helder leesbare teksten en alles is makkelijk te vinden”
  • “Vertrouwd, duidelijk, leuke no-claim korting”

3. Telfort.nl met een WPS van 80

Branche: Telecom

Met een nihil afrondingsverschil voert Telfort.nl de top 3 aan. In de oriëntatie naar een telecompakket doet de website het vooral goed op het thema Merk, zelfs net iets beter dan het bekende KPN. Maar ook op Aanbod is Telfort.nl goed bezig. De consument vindt de productnavigatie duidelijk op alle pagina’s en specifiek op de homepage.

Toegankelijk en duidelijk aanbod aldus de bezoeker op Telfort.nl

Niet alleen de productnavigatie is duidelijk ook het aanbod is dat. Verder zeggen bezoekers het volgende:

  • Prijs en kwaliteit zijn zeker in verhouding”
  • “Duidelijk qua aanbod en overige info”
  • “Bekend, groot, professioneel”
  • “Ze lijken mij klantgericht en een goede service te bieden”
  • “Het bedrijf is toegankelijk en makkelijk te bereiken, zowel via mail, telefonisch en sociale websites

4. ASNBank.nl met een WPS van 78

Branche: Finance

Een verbluffend resultaat zien we bij ASNBank.nl: ze slepen de winst binnen op smartphone en stijgen maar liefst 20 plekken ten opzichte van vorig jaar. De klant vindt de website rustig, simpel en overzichtelijk: in 2 stappen ben je bij het openen van een rekening. Ook ziet de website er mooi uit, verwachten de klanten een passend product te vinden en komt het bedrijf sympathiek over. Dit komt door het heldere taalgebruik en de iconen die overal doorgevoerd worden.

De ASNBank is kort en bondig op mobiel

De bank profileert zich als duurzame bank en dat wekt sympathie op. Daarnaast zeggen bezoekers ook dit:

  • “Duidelijk waar ze voor staan, aanbod, duidelijk wat het kost.”
  • “Korte bondige verhaalblokjes, duidelijke blokjes over duidelijk onderwerp, werkt meteen goed op smartphone.”
  • “Het komt meteen vrolijk over en positief in mijn ogen.”

Wil je meer weten over alle scores mét analyses op smartphone, maar ook op desktop? Download hier de Digital Excellence Monitor 2018 en leer van de allerbeste aanbieders op online customer experience van afgelopen jaar!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!