Slingshot van Facebook, revanche op Snapchat?

18 juni 2014, 14:00

If you can’t join them, beat them

Hét alternatief voor Snapchat lekte deze week al (per ongeluk?) uit: Slingshot. Met deze nieuwe app uit de koker van Facebook Creative Labs probeert Facebook gebruikers aan zich te binden die nu Snapchat gebruiken én de groep die dat nog niet doet. Zuckerberg deed in november 2013 een vergeefse poging Snapchat over te nemen voor 3 miljard dollar. Facebook: “Met Slingshot zagen Facebook-ontwikkelaars de mogelijkheid om iets nieuws te ontwerpen en toe te voegen: een plek waar je alledaagse momenten met veel mensen tegelijkertijd kunt delen.” Het grote verschil met Snapchat is dat je pas een foto van een vriend kunt zien als je zélf een foto of video stuurt. Hiermee kan Facebook wel eens een gouden troef in handen hebben om gebruikers langer gebruik te laten maken van Slingshot.

Update 24 juni 2014, 22:15u: Vandaag is bekendgemaakt dat Slingshot nu wereldwijd voor alle gebruikers beschikbaar is. Kijk hier voor de downloadlinks voor iOS en Play Store.

Slingshot gebruiken is makkelijk. Maak een foto of video van wat dan ook. Voeg kleur of tekst toe en ‘sling‘ het richting een groep vrienden. Met Slingshot is het zo dat vrienden een bericht niet kunnen zien als ze zelf ook niet iets terugsturen. Een vriend kan er dus voor kiezen om een foto of video terug te sturen of om het ‘shot‘ te verwijderen.

Volgens de crew van Slingshot zullen de foto’s die je maakt niet voor altijd zichtbaar zijn en dat geeft je de ruimte om meer spontane en expressieve foto’s te maken. Het doel is dat je alledaagse situaties kunt delen met meerdere mensen tegelijk. Helaas is me dat nog niet gelukt, want Slingshot is ‘US only‘ (zie onder). Zonder vrienden is het lastig uitproberen.

Eerste gebruik

Als je de app voor het eerst opent, is het nodig om een gebruikersnaam aan te maken en je telefoonnummer op te geven. Via een SMS-code kun je vervolgens je account verifiëren en aan de slag. Slingshot is erop gericht selfies te maken – dit is de standaardmodus, maar het is ook mogelijk om je andere camera te gebruiken. Vrienden zoeken kan via Facebook (uiteraard), je contactenlijst óf door iemands gebruikersnaam te kiezen. Helaas zat ‘Zuck’ of ‘Zuckerberg’ nog niet op Slingshot. Het lukte me wél met Jorre Rienstra, client partner van Facebook Benelux. En eerlijk: je wordt door de preview écht nieuwsgierig en wilt zo snel mogelijk het shot bekijken.

Het vervolg

Met Slingshot heeft Facebook een goede kans om een (nieuw) publiek aan zich te binden dat zich ’te oud’ voelt voor Snapchat, maar wel de lol ziet in het delen van vlugge content. De app is gebruikersvriendelijk, snel te koppelen aan (Facebook)vrienden en er zitten verslavende elementen in, zoals de gepixelde preview. De User Interface is logisch en lijkt op die van Facebook Paper. Ik kan niet wachten tot Slingshot ook verkrijgbaar is in Nederland!

US only

Net zoals Facebook Paper is Slingshot ook enkel gelanceerd in de Verenigde Staten. Je kunt de app dus niet gebruiken als je een Nederlands iTunes-of Google Play-account hebt. Op The Next Web hierover een mooi artikel van Martin Bryant: wat is toch de reden dat diensten alleen ‘US only‘ zijn?

Now, my head knows that Slingshot and Paper are examples of Facebook trying out ideas in its home market without the pressure of having to consider international tastes, and they’ll be released in other markets if the company feels such a launch would fit its wider strategic goals – but my heart isn’t so easy to satisfy.

Downloaden

Ben je in het bezit van een Amerikaans iTunes-account? Dan kun je de app hier downloaden.

Aljo Hartgers
Eigenaar van De Podcasters | Contentstrateeg | Docent HAN | Eigenaar bij De Podcasters

Eigenaar van Full Service podcastproductiebedrijf De Podcasters in Arnhem. We maken podcasts van Concept tot oor van de luisteraar.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Bart van der Kooi

    Jammer dat Facebook weer met een incrementele innovatie komt – gebaseerd op (het succes van) anderen. Ik wordt er nog niet warm van, maar we zullen zien hoe het verloopt met gebruikersgroei. Google+ werkt ook soepel en ziet er gelikt uit, maar als mijn vrienden of zakelijke relaties er niet op zitten, heeft het geen toegevoegde waarde.


    19 juni 2014 om 07:22
    Aljo Hartgers

    inderdaad gebaseerd op het succes van een hype – als je het mij vraagt. Facebook heeft natuurlijk wél een flinke voorsprong als het gaat om gebruikers (en deze dienst te pushen onder haar gebruikers). Ik denk dat het verplicht moeten replyen een flinke push geeft. Of juist helemaal niet en dat gaat niemand het gebruiken. 50% kans lijkt me…


    19 juni 2014 om 10:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!