Slimmer leven, werken en op vakantie gaan

28 november 2016, 11:15

Leven in de stad, werken in een energiezuinig en duurzaam gebouw en de ideale ervaring in een heerlijke vakantievilla. En dat allemaal dankzij data!

Donderdagavond 17 november stond de 15e editie van Data Donderdag op het programma in de Beurs van Berlage te Amsterdam. Een goed gevulde zaal met opvallend veel nieuwe gezichten stond een avond omtrent wonen en leven te wachten: leven in de stad, werken in een energiezuinig en duurzaam gebouw en de ideale ervaring in een heerlijke vakantievilla. En dat allemaal dankzij data!

De avond werd geopend met een pitch door Datatrics die dit keer voor de pizza’s en borrel zorgde. Bas Nieland vertelde hoe Datatrics onder andere voor Hampshire Hotels marketeers voorziet van de ‘next best action’ die je vertelt wie te contacteren over welke content, wanneer contact op te nemen en via welk marketingkanaal.

David Stephenson nam de eerste lezing voor zijn rekening met een presentatie over Conversion Rate Optimization bij Belvilla. Met behulp van het analyseren van het klik- en zoekgedrag van de websitebezoeker heeft Belvilla haar inzicht in de customer journey flink verbeterd en daarmee ook haar real-time aanbevelingen. Dit resulteert in een flink verhoogde bezettingsgraad van de aangeboden vakantiehuizen. Ook wordt er gekeken naar de kwaliteit van de foto’s van de huizen en de bijbehorende conversie. Wat blijkt? Een foto van een huis met een zwembad scoorde 200x beter dan een foto zonder zwembad! Een gat in de markt voor zwembadbouwers ;-). Echter de foto’s van het interieur van het huis met zwembad scoorde vervolgens 36x slechter dan een huis zonder zwembad, maar met veel betere foto’s van het interieur.

Paul Stomph van QwikSense betrad hierna het podium. Als alumni van Rockstart richtte hij samen met 2 vrienden in het voorjaar van 2014 Qwiksense op dat zich bezig houdt met het analyseren van het binnenklimaat van kantoren om zo tot een ideale werkomgeving te komen op basis van data over koolstofdioxide, temperatuur, luchtvochtigheid en bezetting. In slechts 2,5 jaar tijd zijn al ruim 2500 werkplekken aangesloten met behulp van sensoren in kantoortuinen en aan bureaus. Zo hebben de ambtenaren van de gemeente Utrecht niet alleen inzicht in welke werkplekken in het nieuwe stadskantoor beschikbaar zijn, maar ook bij welke werkplekken het klimaat het meest optimaal is waardoor er prettiger gewerkt kan worden. Uiteindelijk zou dit tot productievere werknemers en een lager ziekteverzuim moeten leiden, maar deze resultaten zijn nog niet voorhanden.

Stadskantoor Utrecht - Qwiksense

De gemeente Amsterdam, in de persoon van Tamas Erkelens, gaf de 3e presentatie. Als Program Manager Data Innovation houdt hij zich bezig met de mogelijkheden van open data. Door het meten van verkeersstromen in de binnenstad is gebleken dat veel verkeer helemaal niet het centrum als eindbestemming heeft en er dus alleen maar doorheen rijdt, hetgeen voor veel hinder en opstoppingen zorgt. Om de binnenstad te ontzien kan dit verkeer er dus veel beter omheen rijden. Echter moeten de navigatie-giganten deze routes dan ook aanpassen in hun software, wat nog niet altijd goed gaat. Het waarborgen van privacy is wel een terugkerend thema voor Tamas en zijn team. Zo krijgt de brandweer op weg naar een melding een kleurcode over de bestemming die hen kan waarschuwen, in plaats van dat ze te horen krijgen dat op het adres van de bestemming mogelijk een verwarde man woont.

Vanuit het publiek werd er terecht opgemerkt dat de gemeente beschikt over heel veel data, maar dat lang niet al deze data openbaar is. Volgens Tamas staat de gemeente open voor goede ideeën voor het gebruik van deze data. Hij nodigde dan ook iedereen uit om ideeën te komen pitchen tijdens een Datapunt meetup bij de gemeente.

De avond werd afgesloten met een startup pitch door Jasper Kol van AV Energie die zijn 90-jarige oma had meegenomen. AV Energie geeft per huis (op postcodeniveau) aan wat er nodig is om zelfvoorzienend te worden op het gebied van energie. Denk hierbij aan zonnepanelen, warmtepompen, isolatie, etc. Deze one-stop-shop biedt naast een overzicht van de producten, ook direct een overzicht van installatiebedrijven. Zo ben je in 3 muisklikken een stuk dichterbij een betere wereld.

Op donderdag 19 januari 2017 vindt de volgende editie van Data Donderdag plaats. Dit keer een wel heel speciale editie, namelijk overdag, in Utrecht, tijdens de Webwinkel Vakdagen! Hallmark, Ticketscript, Ahold Delhaize en Fashiontrade.com zullen het (grote!) podium betreden. Inschrijven kan op datadonderdag.webwinkelvakdagen.nl

Ik ben partner bij Anchormen, expert in data excellence. Anchormen gelooft dat bedrijven op het juiste moment en op de juiste manier kunnen handelen. Omdat wij vernieuwend denken over het genereren van inzicht, weten we zeker dat we dit geloof met onze oplossingen kunnen waarmaken. Digitalisering verandert de wereld razendsnel. Naast terugkijken, moeten bedrijven weten wat er nu speelt en anticiperen op wat er gaat gebeuren. Datavolumes, dataverscheidenheid en de snelheid van data nemen alleen maar toe en het is dan ook onze missie om organisaties van zoveel mogelijk relevante en waardevolle informatie te voorzien. Als experts in data excellence leveren we diensten als business innovatie consultancy, data science, data architectuur, engineering, training en support. In het kort: we ontsluiten data en brengen deze samen met andere data. Vervolgens halen we hier bruikbare informatie uit voor het nemen van de juiste beslissingen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!