Slechte kwaliteit relatiegegevens kost 400 miljoen euro

24 april 2006, 10:47

Door het ontbreken van kwaliteit in relatiegegevens maakt het Nederlandse bedrijfsleven jaarlijks 400 miljoen euro extra kosten. Dit is aanzienlijk hoger dan altijd werd gedacht. Ed Peelen, hoogleraar direct marketing aan de Nyenrode Business Universiteit deed in opdracht van Human Inference en Cendris onderzoek onder 20.000 Nederlandse organisaties met tien of meer medewerkers.

Extra kosten

De extra kosten van de slechte kwaliteit van relatiegegevens werden berekend op basis van direct te kwantificeren aspecten, zoals verkeerd verstuurde facturen en productzendingen die niet aankomen op het juiste adres. Indirecte gevolgen van slecht onderhouden databases werden niet meegerekend. Hieronder valt het zoeken naar bijvoorbeeld telefoonnummers en vermogenskosten als gevolg van het later innen van facturen. Volgens de onderzoeker zou het bedrag dan nog vele malen hoger uitkomen.

Controle

Hoewel de meeste bedrijven waarde hechten aan een goede relatiedatabase, namelijk 92,6 procent, blijkt slechts iets meer dan de helft de data-invoer ook daadwerkelijk te controleren. In veel gevallen blijken er wel procedures voor controle te zijn, maar worden deze niet nageleefd. Ruim 70 procent negeert de controles rondom data-invoer. Oplossingen als koppelingen met externe databestanden die regelmatig gecontroleerd worden, zien veel respondenten als een goed alternatief.

Best scorende branche

Bedrijven in de categorieën ‘financiële instellingen’ en ‘openbare voorzieningen’ controleren hun gegevens overigens het beste, horecabedrijven nemen de minste kwaliteitsmaatregelen.

Samenvatting conclusies

1. 52% van de bedrijven controleert invoer gegevens niet

2. De invoer van data via internet scoort kwalitatief het laagst

3. Er zijn grote verschillen in kwaliteitsmaatregelen per bedrijfstak

4. 71 %van de bedrijven negeert procedures rond data-invoer

5. Het prospectbestand bij het merendeel bedrijven wordt slecht onderhouden

Voor een uitgebreide samenvatting van het onderzoek kan je contact opnemen met {encode=”ron.janssen@cendris.com” title=”Ron Janssen”}.

Floris Spin
Customer Service Staff Manager bij TNT Express

Categorie
Tags

3 Reacties

    Barry

    En wat zou het kosten om alle data wel goed te onderhouden, staat dat ook in het onderzoek?


    24 april 2006 om 11:19
    Cindy

    Sometime OLD is Wonderful.

    As a former data-entry typist, I always maintain the present day data-control is lousy. We used to have one person key in the information, and the same info would be control (re-key to catch mistake) by a different person. Two pairs of eyes, two brains. Therefore ALL data were almost perfect even before processing.

    Yes. It is slow, it is time consuming, and perhaps it LOOKS as if it costs more money, but in the end the old system is RELIABLE. Furthemore since it is centralized therefore tracing problems generally is so much faster (time = money). With the present day de-centralized way of data input where tracing is generally a nightmare …

    Here the report mentioned only 400 millions euro. And since there is no details on how they arrive to these figures, I am not surprise if the cost is much higher.

    Losing a customer because of bad data cost money. And bad-mouth by customers mean the possibility of losing even more customers.


    24 april 2006 om 23:09
    Floris

    @Cindy

    If you send an email to Ron Janssen for an extended summary so you’ll be able see where the 400 million figure came from. More details are in that report. Unfortunately I can’t put it up here right now.

    @Barry Kampstra

    Helaas kan je dat niet zo zeggen. Het opbouwen en beheren van een database, het inrichten van processen om data in te voeren, uit te voeren en te beheren, zijn allen factoren die per bedrijf afhankelijk zijn. Database beheer & onderhoud mag soms best wat complex zijn, het is absoluut rendabel.


    25 april 2006 om 05:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!