Slaaptekort door ROI? AI is je redding

ROI houdt marketeers wakker, maar de wijze waarop dit wordt gemeten en toegepast loopt sterk uiteen. Een recent onderzoek werpt een interessant licht op hoe marketeers de ROI van investeringen in AI bepalen. Verrassend genoeg draait het niet alleen om de pegels.

17 april 2024, 17:00 1224 x gelezen

Die andere kant van ROI

Uit het onderzoek blijkt dat 51% van de marketeers efficiëntie ziet als de belangrijkste ROI van AI, op de voet gevolgd door verbeterde klantrelaties (50%). Deze focus op efficiëntie blijkt een groeiende trend. Want een eerder onderzoek toonde al aan dat 96% van de marketeers optimistisch is over de efficiëntiewinsten die AI kan bieden.

Verschillende maten en gewichten van ROI en AI

Naast efficiëntie en klantrelaties definiëren marketeers de ROI van AI ook in termen van effectieve data-analyse (47%) en verbeterde financiële resultaten (46%). Voorspellende nauwkeurigheid, waar 42% van de respondenten waarde aan hecht, is ook een koplopertje.

AI als carrièremaker

Opvallend is dat 91% van de ondervraagde marketeers al AI gebruikt in hun werk. Hoewel twee derde (67%) AI ziet als een technologische revolutie dan als een simpel hulpmiddel. En slechts 37% beschouwt het als een onmisbaar onderdeel van hun vaardighedenpakket. Ondanks dat 70% aangeeft dat zij moeten leren omgaan met AI om hun waarde als marketeer te behouden en zo ROI te kunnen verhogen.

Werk in de wereld van AI

Op het gebied van arbeidskansen gelooft een meerderheid (69%) dat AI nieuwe posities zal creëren, tegenover 31% die vreest dat AI banen zal vervangen. De optimistische kijk wordt versterkt (of verzwakt, het is maar net hoe je het bekijkt) door de bezorgdheid van 54% van de respondenten over hun teams die achterblijven als zij geen AI-technologieën gebruiken.

Klaar voor een goede nachtrust?

Dus als de zon ondergaat en marketeers zich klaarmaken voor een goede nachtrust, blijkt AI meer dan een bedtijdverhaaltje. Het is een krachtige tool die niet alleen efficiëntie en klantrelaties verbetert, maar ook nieuwe kansen schept in de marketingwereld. Maar dat wisten we al, toch? De vraag is echter, zijn we allemaal klaar om de AI-droom te omarmen?

Het onderzoek

Het onderzoek in opdracht van Iterable is uitgevoerd door Wakefield Research en gepubliceerd door Ad Age. De resultaten zijn gebaseerd op een onderzoek van september 2023 onder 1.200 marketeers.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!