Sex als reclame-instrument
Het zal niemand zijn ontgaan dat we de laatste jaren steeds meer sex zien in reclame. Niet alleen Tequila heeft haar advertenties aangepast aan de huidige “normen en waarden”, maar ook merken zoals Coca Cola, Miller, Van Gils, Sisley (Benetton), Gamma, Mexx, Budweiser, Magnum (Ola) en vele anderen schuwen sex niet als reclame-instrument. Mediafact ging op zoek naar voorbeelden.
Om te bekijken:
-
ZORRA (Zien, Opsporen en Reageren op Rolpatronen in Advertenties) is een Belgisch platform dat een verzameling van reclame-beeldmateriaal en publieke reacties online heeft staan.
-
De spraakmakende reclames van Sisley (Benetton) die zijn gebruikt in de periode 1999-2003.
-
Ook Miller heeft haar campagnes online staan (wel even leeftijd invoeren voordat je verder kunt).
-
De beeldbank van BBC De Media en Reclamebank bevat tal van voorbeelden uit de Nederlandse markt (met name buitenreclame).
-
Voor leden van AdForum staan de videoclips online van het Lisbon Erotic Advertising Festival (LEAF). Een overzicht van de winnaars van LEAF.
-
Eerder verschenen op Mediafact:
Om te lezen:
-
Aardig artikel met als titel “Taking ADvantage, You and Me, Babe: Sex and Advertising”
-
The joy of sex (Adweek Roundtable discussion on sex in advertising, February 2000).
-
Is Sexual Advertising acceptable? Een verzameling van voorbeelden, interviews en meningen.
-
Sex in Advertising – Hypocrisy is Alive and Well Around the World, een persbericht van Leo Burnett.
-
Artikel over effect van sex in programma’s voor of na TV commercials: Sex on TV Broadcast Television Advertising Reports: Sexual content of show has negative effect on advertising.
-
En tot slot nog een paar boeken:
Sex Appeal: the Art of Allure in Graphic and Advertising Design
Sex in Advertising: Perspectives on the Erotic Appeal (Lea’s Communication Series)
To be continued…
(suggesties voor links zijn uiteraard van hart welkom!)