Service Google Adwords sucks

22 maart 2005, 19:47

Het moet ergens begin 2003 zijn geweest dat ik een Google Adwords account heb aangemaakt om campagnes te kunnen draaien voor klanten. De eerste campagnes waren een groot succes: lage kosten, hoge conversies. Maar zoals het gaat met ieder nieuwe advertentievorm, de resultaten werden langzamerhand slechter: hogere kosten, lagere conversies. Daar heb je als marketeer mee te leven dus daar zal ik dan ook niet over klagen. Waar ik me de laatste tijd wel steeds meer aan stoor is dat steeds meer trefwoorden zijn uitgeschakeld, in evaluatie of in de wacht staan. Het meest irritante daarbij is dat het vaak trefwoorden betreft die gerelateerd zijn aan merk- of productnamen van de klant. Een email naar de klantenservice van Google Adwords heeft tegenwoordig ook geen zin meer, je krijgt een copy-paste verhaal uit de FAQ.

From: Marco Derksen

Subject: Goedkeuring trefwoorden

Date: Wed, 16 Mar 2005 17:55:58 -0000

Voor een campagne van XXX worden trefwoorden gerelateerd aan XXX afgekeurd. Kunt u aangeven waarom dat is gedaan?

Het gaat hier dus om een campagne voor XXX die ik als bureau voor XXX uitvoer.

Hoor graag van jullie,

Marco Derksen

—- NEXT—-

From: [email]adwords-nl@google.com[/email]

Sent: donderdag 17 maart 2005 11:58

To: Marco Derksen

Subject: Re: [#22910014] Goedkeuring trefwoorden

Hallo Marco,

Bedankt voor uw bericht.

Ik heb uw account bekeken en constateer dat zoekwoorden met de term XXX niet zijn afgekeurd. Er zijn inderdaad een aantal zoekwoorden met de status ‘in de wacht’.

Ook al kan op geen enkele manier worden gegarandeerd dat een zoekwoord permanent de status normaal zal behouden, toch kunt u zorgen voor een regelmatige vertoning van advertenties voor uw zoekwoorden door doelgerichte en relevante advertentieteksten en zoekwoorden op te stellen.

Zo vergroot u de kans dat uw advertenties een CTR krijgen die hoger is dan de drempelwaarde. Als u de kosten per klik (CPC, Cost Per Click) verhoogt, betekent dat niet noodzakelijkerwijs dat uw zoekwoord de status normaal krijgt. Het is wel mogelijk dat uw advertenties daardoor een hogere positie krijgen, hetgeen een positieve invloed kan hebben op de klikfrequentie van uw zoekwoord.

In het algemeen geldt dat als een zoekwoord de status in evaluatie of in de wacht krijgt, of uitgeschakeld is, het verfijnen van uw zoekwoorden het beste alternatief is. Het verfijnen van zoekwoorden betreft het gebruik van verschillende opties voor zoekresultaten en combinaties van zoekwoorden.

Als u de optie voor zoekresultaten wijzigt voor een bestaand zoekwoord dat een van deze statusaanduidingen heeft, beschouwt uw systeem de nieuwe optie als een geheel nieuw zoekwoord.

Door wijzigingen zoals het verplaatsen van hetzelfde zoekwoord binnen advertentiegroepen of het verwijderen van het zoekwoord en dat opnieuw toevoegen, wordt echter de prestatiegeschiedenis van het zoekwoord niet daadwerkelijk ‘gewist’. In gevallen waarbij u exact dezelfde optie voor het zoekwoord wilt gebruiken, zou u uw CPC kunnen aanpassen of een nieuwe advertentietekst kunnen gebruiken om de positie van de advertentie proberen te verhogen.

blabla… gevolgd door een aantal links naar de online manual

Stuur gerust een email naar [email]adwords-nl@google.com[/email] indien u nog andere vragen of bedenkingen hebt.

Nogmaals bedankt voor uw email. Wij leveren u graag de beste en meest effectieve advertentiemogelijkheden.

Om uw AdWords account te gebruiken, meldt u zich aan bij adwords.google.nl

Met vriendelijke groet,

Bas Blom

Google Adwords

—- NEXT—-

From: Marco Derksen

Subject: RE: [#22910014] Goedkeuring trefwoorden

Date: Fri, 18 Mar 2005 10:17:19 +0100

Hallo Bas,

In mijn account staan de XXX-gerelateerde woorden nog steeds op uitgeschakeld!?

screendump met bewijs

Verder staan er een groot aantal woorden in de wacht. Enig idee wanneer die live worden gezet? Het is een kortlopende campagne dus ik wil graag zo snel mogelijk max. exposure.

Alvast dank!

Marco

—- NEXT—-

From: [email]adwords-nl@google.com[/email]

Sent: vrijdag 18 maart 2005 12:28

To: Marco Derksen

Subject: Re: [#22910014] Goedkeuring trefwoorden

Hallo Marco,

Bedankt voor uw bericht.

Onze automatische prestatiemeter evalueert elk zoekwoord in uw account zodra het wordt ingediend en regelmatig in de loop van de dag.

Wanneer het zoekwoord niet voldoet aan de minimaal vereiste klikfrequentie (CTR), kan het zoekwoord de status in evaluatie krijgen of geheel worden uitgeschakeld. Advertenties voor zoekwoorden die de status in evaluatie hebben, blijven normaal aangeboden terwijl we hun prestaties evalueren.

Daarentegen worden advertenties voor zoekwoorden die zijn uitgeschakeld, niet meer weergegeven. Zoekwoorden die in evaluatie worden geplaatst, kunnen weer de status normaal krijgen of worden uitgeschakeld zodra we er zeker van zijn dat hun CTR duidelijk boven of onder de drempelwaarde is.

De uitgeschakelde zoekwoorden kunnen alleen weer worden ingeschakeld als u het woord verwijdert en in een nieuwe advertentiegroep gebruikt waarin dit zoekwoord het enige zoekwoord is. Hoewel dit niet erg effectief is, kunt u dit zoekwoord met een andere notatie weer aan dezelfde advertentiegroep toevoegen. Als bijvoorbeeld het algemene zoekwoord ‘boeken’ is uitgeschakeld wegens slechte prestaties, kunt u het exacte zoekwoord [boeken] toevoegen om het nogmaals met dit zoekwoord te proberen.

Als u een uitgeschakeld zoekwoord opnieuw gebruikt, is het mogelijk dat het al na slechts enkele vertoningen uitgeschakeld wordt. Dit komt omdat ons systeem dit woord herkent en ziet dat het ook in het verleden slechte prestaties heeft geleverd. Daarom is ons systeem wat rigoureuzer in de evaluatie van dat zoekwoord.

Stuur gerust een email naar [email]adwords-nl@google.com[/email] indien u nog andere vragen of bedenkingen hebt.

Nogmaals bedankt voor uw email. Wij leveren u graag de beste en meest effectieve advertentiemogelijkheden.

Om uw AdWords account te gebruiken, meldt u zich aan bij adwords.google.nl

Met vriendelijke groet,

Bas Blom

Google Adwords

—- NEXT—-

From: Marco Derksen

Subject: RE: [#22910014] Goedkeuring trefwoorden

Date: Fri, 18 Mar 2005 12:09:27 +0100

Hallo Bas,

Heb je ook een telefoonnummer? Dit schiet niet op zo met die automatische emailberichten 😉

Groetjes,

Marco

—- NEXT—-

From: [email]adwords-nl@google.com[/email]

Sent: vrijdag 18 maart 2005 15:16

To: Marco Derksen

Subject: Re: [#22910014] Goedkeuring trefwoorden

Hallo Marco,

Bedankt voor uw bericht.

Op dit moment bieden we geen telefonische ondersteuning. Ik sta u echter met alle plezier persoonlijk bij om u via e-mail te helpen met uw account en al uw vragen te beantwoorden. Ons doel is om alle AdWords-adverteerders de ondersteuning te bieden die ze nodig hebben zodat ze optimaal kunnen profiteren van de voordelen van AdWords.

Als u me op de hoogte stelt van uw specifieke vragen, zal ik zo spoedig mogelijk reageren op uw bericht.

Met vriendelijke groet,

Bas Blom

Google Adwords

—- NEXT—-

From: Marco Derksen

Subject: RE: [#22910014] Goedkeuring trefwoorden

Date: Fri, 18 Mar 2005 15:00:08 +0100

Bas,

Zou je dan eens willen kijken waarom er voor mijn nieuwe campagne XXX zoveel woorden op uitgeschakeld en in de wacht staan? Ik draai al vanaf het begin adwords campagnes en heb dit zo nog niet eerder meegemaakt.

Klantid is XXX

Hoor graag van je,

Marco

—- NEXT—-

From: [email]adwords-nl@google.com[/email]

Sent: vrijdag 18 maart 2005 17:26

To: Marco Derksen

Subject: Re: [#22910014] Goedkeuring trefwoorden

Hallo Marco,

Bedankt voor uw bericht.

U kunt een zoekwoord dat is uitgeschakeld niet opnieuw inschakelen.

Zoekwoorden worden automatisch uitgeschakeld. Deze wijziging kan niet ongedaan worden gemaakt. AdWords Specialisten kunnen geen uitzonderingen maken aangaande de minimum CTR-eisen en een uitgeschakeld zoekwoord weer activeren.

Houd er rekening mee dat als u een uitgeschakeld zoekwoord verwijdert en dit weer toevoegt aan dezelfde advertentiegroep, de prestaties van het zoekwoord voor de hele account gelden. Een slecht presterend zoekwoord is van invloed op de hele advertentiegroep en/of campagne als het meerdere keren wordt gebruikt. Daarom raad ik u aan de prestaties van uw account regelmatig te controleren en slecht presterende zoekwoorden te verwijderen.

Als u dit zoekwoord nogmaals wilt gebruiken om uw advertenties te genereren, probeert u een van de volgende mogelijkheden:

1. Verwijder het uitgeschakelde zoekwoord en voeg het als exact zoekwoord toe aan dezelfde advertentiegroep.

2. Verwijder het uitgeschakelde zoekwoord en maak een nieuwe advertentiegroep. Schrijf een meer doelgerichte advertentietekst, die specifiek aansluit bij de betekenis van de zoekwoorden. Voeg het zoekwoord toe als exact zoekwoord of als zinsdeel zoekwoord.

3. In dezelfde of een andere advertentiegroep combineert u het zoekwoord met twee of drie andere woorden om een meer specifiek zinsdeel te maken.

Zodoende verbetert u de doelgerichtheid en mogelijk ook de prestaties.

Tip:

Met de optie voor zoekwoorden kunt u het zoekwoord op een andere manier opnieuw gebruiken en het zoekwoord doeltreffender te maken. Als u gebruik wilt maken van een breed zoekwoord of een populair zinsdeel, kunt u het beste uitsluitingszoekwoorden gebruiken. Op deze manier voorkomt u vertoningen voor zoekwoordvarianten die niet relevant zijn voor de advertentie. Ga voor meer informatie over opties voor zoekresultaten naar:

https://adwords.google.nl/support/bin/answer.py?answer=6100&hl=nl

Stuur gerust een email naar [email]adwords-nl@google.com[/email] indien u nog andere vragen of bedenkingen hebt.

Nogmaals bedankt voor uw email. Wij leveren u graag de beste en meest effectieve advertentiemogelijkheden.

Om uw AdWords account te gebruiken, meldt u zich aan bij adwords.google.nl

Met vriendelijke groet,

Bas Blom

Google Adwords

—- NEXT—-

From: Marco Derksen

Sent: dinsdag 22 maart 2005 8:12

To: ‘adwords-nl@google.com’

Subject: RE: [#22910014] Goedkeuring trefwoorden

Hallo Bas,

Ik doe nog een poging om een fatsoenlijke reactie te krijgen.

Waarom zijn trefwoorden als XXX uitgeschakeld terwijl het een campagne voor XXX betreft? Verder staan na een week nog steeds een groot aantal trefwoorden in de wacht. De campagne loopt tot begin volgende week dus ook daar graag een reactie waarom deze in de wacht staan.

Mocht ik vandaag geen bevredigend antwoord krijgen (en dan bedoel ik een niet geautomatiseerde reactie), dan moet ik helaas andere stappen ondernemen.

Bij voorbaat dank,

Marco

—- NEXT—-

Vooralsnog geen reactie meer van onze grote vriend Bas.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!