SEO: we spelen het op safe

8 april 2014, 13:34

Volgens het state of search marketing report 2013 van Econsultancy blijft het worstelen met het meten van de return of investment, staan bedrijven niet te springen om op een experimentele wijze te werk te gaan en is mobile inderdaad de belangrijkste trend. Alleen zetten maar weinig marketeers hier een gedegen budget voor opzij. De basis van SEO staat als een huis, maar specifiek uitdiepen is nog een beetje eng. We spelen het op safe.

Smartphone zonder budget

Binnen SEO speelt mobiel een steeds belangrijkere rol voor marketeers, maar een gedegen budget moet er nog wel voor opzij worden gezet.

28 procent van de Amerikaanse respondenten heeft wel eens een aankoop gedaan met een smartphone. 50 procent zegt de smartphone alleen te gebruiken om producten te vergelijken. Niet zo gek dat marketeers mobile als een belangrijk onderdeel beschouwen, ook als het gaat om SEO.

“Terwijl meer dan acht op de tien marketeers mobiel als een belangrijk middel beschouwt, zet maar 3 procent hier een gedegen budget voor opzij.”

Worstelen met ROI

Een grote tegenvaller van SEO blijft de moeite die het kost om de return of investment te meten. Maar een kwart van de ondervraagde leek zelfverzekerd ze zijn over hun vermogen om de ROI te meten. 51 procent gaf zelfs aan dat ze er slecht in zijn. Econsultancy zegt in het rapport dat dit mogelijk te wijten is aan de hokjesmentaliteit die binnen bedrijven heerst.

Weinig experimenteels

In het verlengde daarvan blijkt uit de cijfers dat maar weinig bedrijven het aandurven om een deel van hun activiteiten op experimentele wijze uit te voeren. Met uitzondering van social media, geeft minder dan 20% van de ondervraagde bedrijven aan dat hun aanpak ‘zeer experimenteel’ was in welk kanaal dan ook.

SEO lijkt als een huis te staan. Er wordt budgettair goed op ingezet en 75 procent van de marketeers zegt een flexibel budget te hebben als het op SEO aankomt. Maar helaas wordt wel geconcludeerd dat deze flexibiliteit vrijwel niet benut wordt. Veel marketeers lijken de uitdagingen uit de weg te gaan en spelen het op safe.

Ben Kortman
Redacteur bij Marketingfacts

Is werkzaam bij Marketingfacts als editor en studeert bedrijfscommunicatie aan de Hogeschool Utrecht. Daarnaast houdt hij zich bezig met fotografie, online journalisme, redactiewerk en webdesign. En de tijd die over is? Roeien. Heel veel roeien.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!