Je bekijkt een artikel van BBP Media
partner

SEO gaat verder dan het toevoegen van content aan je website

Je bent weken bezig geweest met een fraai webdesign, de eerste teksten staan live; wanneer weten de eerste bezoekers mijn website te vinden?

30 juni 2022, 14:00 1271 x gelezen

Je bent weken bezig geweest met een fraai webdesign, de eerste teksten staan live; wanneer weten de eerste bezoekers mijn website te vinden? Het is een situatie die veel ondernemers zullen herkennen. Doel van de website is het bereiken van een groter deel van de doelgroep van je organisatie. Niet langer uitsluitend de lokale klantenkring. De posities van je website in de zoekresultaten heeft een grote invloed op het succes hiervan. Om die posities te verbeteren is het zaak de focus op SEO, Search Engine Optimization, te leggen. SEO bestaat in de basis uit drie verschillende pijlers, te weten: linkbuilding, content en techniek. Je kunt zelf aan de slag gaan met deze pijlers, maar bijvoorbeeld ook kiezen voor het technisch optimaliseren van de website of de linkbuilding uitbesteden.

Linkbuilding is niet iets wat je in een dag leert

Veel marketeers zullen de term linkbuilding, of bijvoorbeeld backlinks kennen. Linkbuilding is echter veel meer dan het verzamelen van deze backlinks, om tot een groot netwerk van verwijzende websites te komen. Het is minstens zo belangrijk om te bepalen wat de waarde van zo’n verwijzing is. Is de website die zo’n backlink plaatst relevant voor jouw organisatie? Komt de Domain Rating van de website overeen met hetgeen je nastreeft voor je eigen website? Een lage Citation Flow en Trust Flow kunnen de posities van je eigen website in de zoekmachine op termijn schaden. Het zijn voorbeelden van uitdagingen die maken dat linkbuilding uitbesteden voor veel bedrijven een interessante optie is. Ze kunnen hierbij vertrouwen op de kennis en expertise van een ervaren, externe partij.

Zoekwoordenonderzoek aan de basis van content en linkbuilding

Een element van linkbuilding wat nog niet genoemd werd: het zoekwoordenonderzoek. Dit is niet alleen relevant voor het bepalen van de anchors, die gebruikt worden bij linkbuilding. Het zoekwoordenonderzoek dient ook als de basis voor de content die je aan de website toevoegt. Aangeraden wordt om zeker eens per twee weken, maar het liefst iedere week content toe te voegen. Schrijf interessante, prikkelende artikelen over zoekwoorden die bij het zoekwoordenonderzoek naar voren komen. Belangrijk is dat de tekst niet uitsluitend SEO geoptimaliseerd is, maar ook daadwerkelijk waarde toevoegt voor de bezoeker. Vergeet geen heldere CTA’s, Call-to-Actions, op te nemen in de tekst.

Technische optimalisatie van een website

De derde pijler van SEO is de techniek achter de website. Onder meer de laadtijd van de website heeft invloed op de ranking hiervan op de belangrijkste zoekwoorden in de zoekmachine. Er zijn verschillende manieren waarop je de laadsnelheid kunt verbeteren. Kies bijvoorbeeld voor het uitschakelen van overbodige plug-ins en extensies. In een CMS als WordPress of Joomla wordt hier vaak veelvuldig gebruik van gemaakt. Kijk ook nog eens naar de locatie waar de website op de server staat; is het gebruik van een CDN wellicht interessant voor je? Een derde factor om rekening mee te houden bij een technische optimalisatie van de website is het formaat en de resolutie van afbeeldingen. Laat afbeeldingen automatisch comprimeren om de laadsnelheid te verhogen.

BBP Media is een onafhankelijk B2B-mediabedrijf, dat al meer dan tien jaar is gespecialiseerd in het bieden van relevante vakinformatie. Via crossmediale platforms richt BBP Media zich op ondernemers en professionals in de Nederlandse marketingsector, de e-commerce sector en de customer service branche. Daarnaast is BBP Media internationaal actief als informatieleverancier in de e-commerce markt. Inmiddels heeft de organisatie met de Global E-commerce Summit in Barcelona en de website E-commercefacts.com een aanzienlijke internationale positie opgebouwd. Voor vergaring en ontsluiting van de vakinformatie werkt BBP Media nauw samen met branchepartijen zoals verenigingen en associaties. Tot het portfolio van BBP Media behoren onder meer MarketingTribune, Shopper Marketing Update, Twinkle en CustomerFirst.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!