Ruud Stelder: “Lightspeed koppelt online en offline winkel”

29 januari 2018, 14:10

Vertrekkende oprichter SEOshop aan tafel bij Fast Moving Targets

Ruud Stelder verlaat Lightspeed, het Canadese bedrijf waaraan hij zijn SEOshop eind 2015 verkocht. Vlak voordat dit besluit naar buiten kwam zat hij aan tafel bij Fast Moving Targets. Zijn snel groeiende e-commerce-platform gespecialiseerd in webshops vond zowel geld als een fysieke component in Lightspeed, leverancier van kassasystemen. Stelder: “We hebben met vallen en opstaan veel dingen geleerd.”

Door de overname van SEOshop heeft Lightspeed een sterke online component het bedrijf binnen gebracht. “Wat wij anders doen dan de traditionele kassaleverancier is dat ons system volledig cloud-gebaseerd is”, vertelt Ruud Stelder. “Dat wil zeggen: overal benaderbaar. We leveren ook api’s dus het is koppelbaar. Je kunt op afstand inloggen om te zien hoe de zaak draait. Dat is een voordeel van een online systeem. Retailers hebben in principe meerdere petten op, vaak zijn het eenpitters of kleine bedrijven. Dat betekent dat iemand bezig is met inkoop, verkoop, marketing en meer. Wij proberen de tijd die zo’n ondernemer investeert in de techniek (de kassa, boekhouding, in- en verkoop) zo kort mogelijk te maken, zodat een ondernemer zich echt kan focussen op het neerzetten van een experience.”

“Onze verkoop gebeurt veelal viral”

Een mooi voorbeeld is het Amsterdamse Zoku Hotel. “Dat hebben we van a tot z geautomatiseerd. Als je daar als klant je hotelkamer binnenkomt, ligt daar een iPad met de menukaart. Als je iets wil hebben, kun je daarmee bestellen en landt het direct in de kassa en in de keuken. Veel efficiënter, minder personeel, sneller, accurater. Wij koppelen de online wereld aan de offline wereld. We zorgen ervoor dat het retail-kassasysteem klantgebaseerd is en volledig gekoppeld met je webwinkel. Zodat je de voorraad on- en offline in sync hebt lopen, waarmee je dus je ordermanagement centraal hebt en de klant herkent. Want het is best raar dat als iemand vijf keer in de winkel komt en daarna twee keer online langskomt, je als retailer niet weet dat dat één klant is.”

Om dat idee aan de man te brengen kost niet veel moeite. Neem bijvoorbeeld de fietsenbranche. “In ons retailsysteem hebben we koppelingen met leveranciers, de wholesaler dus, en je kunt je voorstellen er zijn heel veel verschillende onderdelen en fietsen. Een fietsenwinkel moet al snel 50.000 verschillende onderdelen kunnen leveren, maar die kun je niet allemaal op voorraad hebben. Doordat wij die koppeling met de wholesalers hebben besparen winkels veel tijd. Natuurlijk staan we wel op beurzen om te laten zien wat we bieden, het is ook wel een vertical waar we goed in zijn, maar de verkoop van het systeem gaat veelal viral. Klanten ervaren het als prettig en die vertellen het door.”

“Integration everywhere, daar draait het om in e-commerce”

Stelder verwacht dat de retail-ervaring in de toekomst steeds belangrijker gaat worden als winkels willen overleven. “In de Negen Straatjes in Amsterdam zijn bijvoorbeeld verschillende winkels zonder voorraad. Die hebben van alles maar één stuk, maar het is wel een experience, want die winkel heeft iedere dag andere producten die je maar één keer kunt kopen, dus dat trekt mensen. Die bedrijven rusten ook heel erg op social media en influencers.”

Winkels en horeca die niet mee transformeren lopen een groot risico om te verdwijnen. “Het gaat om een experience en een service en om dat te kunnen leveren moet je weten wie je doelgroep is: wie zijn de mensen die voor mij staan? Hoe meer je aan de voorkant weet, hoe beter je advies is en je experience afstembaar op de klant. Dat geldt ook voor retail. Kijk naar de brillenwinkel Ace & Tate. Die gebruiken een soort van database-marketing, van iedereen zit een profiel in de kassa. Heb je ooit dit gekocht dan heb je misschien ook wel interesse in dat. Zo kun je up- en cross-sellen. Ook kun je iemand die online is geweest naar de winkel trekken voor retouren. Dat zie je met name de grote jongens doen. Die gaan niet meer op een A-locatie zitten. Veel merken zetten een flagshipstore in Amsterdam en doen de rest van de marketing via andere kanalen.”

Klanten van Lightspeed krijgen steeds meer tools om zaken zowel on- als offline goed te organiseren. “Integration everywhere is waar het om draait. Je moet er als winkelier voor zorgen dat je geïntegreerd bent en eigenlijk alles centreert: je ordermanagement, je voorraad centraal zodat je via alle kanalen eenvoudig kan verkopen. Eén van die kanalen is je fysieke winkel. Die moet je gebruiken om je merk neer te zetten en de mensen een fysieke experience te geven die ze voelen op het moment dat ze online in aanmerking komen met je merk.”

Lightspeed telt 50.000 klanten wereldwijd en heeft een transactievolume van 15 miljard. Naast Amsterdam zijn er nog zeven kantoren, met een hoofdkantoor in Canada. De Amsterdamse vestiging groeit als kool met inmiddels 125 werknemers. In de ideale wereld zet de groei door naar de rest van Europa. “Lightspeed wil zich echt focussen op de serieuze independent retailer, restaurant of hotel. Ik denk dat als we die missie voortzetten dat de toekomst rooskleurig zal zijn.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!