Ruud Hendriks (Startupbootcamp): “Wij pompen al onze kennis in startups.”

Ruud Hendriks vertelt in Top Names over zijn accelerator voor tech-startups
Ruud Hendriks is grootgeworden met traditionele media. Hij werkte onder andere voor Radio Caroline, Veronica, NOS, AVRO, RTL, Endemol en Radio 538. Daardoor kent hij de radio- en tvwereld van binnen en van buiten, maar hij heeft het inmiddels verruild voor de online wereld van technologie en innovatie. Hij is namelijk co-founder van Startupbootcamp, een accelerator voor tech-startups. In Top Names van Fast Moving Targets vertelt hij hierover.
Startupbootcamp: hulp aan startups
Startupbootcamp biedt hulp aan mensen die een bedrijf willen beginnen in het online tech-domein. Vanuit de hele wereld ontving Hendriks via de website zo’n 400 aanmeldingen. Samen met compagnon Patrick de Zeeuw selecteerde hij de startups op de sector waarin zij zich bevinden. Dit moest technologie, media, telecom of gaming zijn. Vervolgens werd er gekeken naar de drive van en de samenwerking binnen de teams. Op de derde plaats kwam het ingestuurde idee. Hendriks: “Het idee waarmee ze komen moet goed zijn, maar is niet doorslaggevend. Ideeën hebben we genoeg, belangrijker is de samenstelling en de motivatie van het team, die moeten optimaal zijn.”
Op het moment zijn Hendriks en De Zeeuw alle aanmeldingen op deze drie punten aan het beoordelen en worden die via live en Skype pitches teruggebracht tot de tien beste startups. Die tien ontvangen in april een pakket bestaande uit 17.000 euro, de benodigde software, juridische en fiscale ondersteuning en toegang tot 120 mentoren. Hendriks: “Elk genre binnen de aanmeldingen wil je kunnen helpen, dus dan heb je veel mentoren nodig.”
Het doel van Startupbootcamp is om in drie maanden tijd van een idee tot een werkend product te komen. Want in juli zullen de startups in tien minuten hun idee moeten presenteren aan een zaal vol investeerders. Daarop zal er een lunch volgen, die hopelijk als vruchtbare bodem voor zakelijke groei zal fungeren. Hendriks: “En dan hebben we er alles aan gedaan om alle kennis die wij hebben in die startups te pompen. ” En dat is het volgens Hendriks dubbel en dwars waard, want veel van de ideeën die hij voorbij ziet komen hebben een enorme validiteit.
Startupbootcamp is niet de enige accelerator voor startups. Ook Rock Start en The Founder Institute richten zich op het bieden van hulp aan startups. Hoe Startupbootcamp zich onderscheidt? Hendriks: “Wij onderscheiden ons door ons internationale karakter, onze ambitie, de intensieve periode van drie maanden en een samenwerking met corporates.” Startupbootcamp wordt namelijk gefinancieerd door een combinatie van serial entrepreneurs zoals Hendriks en De Zeeuw, ondernemers als Kees Zeegers en corporates als Vodafone, Boer & Croon en ABN AMRO.
Nederlandse startupcultuur
Hendriks merkt dat sinds de digitalisering kennis toegankelijker geworden is. En met de komst van social media zijn er meer distributiekanalen gekomen. Sindsdien is er relatief weinig geld meer nodig om een idee uit te bouwen tot een bedrijf. Vooral als je je in Amsterdam bevindt. Daarbuiten kampt de Nederlandse creatieve industrie volgens Hendriks met een aantal problemen: de taalbarrière, de hevige concurrentie vanuit Silicon Valley, een bekrompen mentaliteit, een kleine markt en weinig stimulans vanuit de overheid: “Acht miljoen euro voor creatieve industrie, dat is toch triest? Dan neem je zo’n sector niet serieus.”
Desalniettemin blijft Hendriks de industrie met grote belangstelling volgen: “De komende 5 à 10 jaar krijgen we zóveel nieuwe interessante ontwikkelingen; wat we nu zien is slechts het topje van de ijsberg.”
The Founder Institute linkje klopt volgens mij niet. On topic: Mooi initiatief!
Link is fixed!
Iik heb een wereld product ontwikkeld. Ik heb nu de gelegenheid om een Europees octrooi aante vragen.
Alleen het geld ontbreekt mij. Het is een buitengewoon
goede investering.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!