Rooskleurige voorspellingen online advertising en marketing

3 januari 2007, 08:04

De ‘best of 2006’ lijstjes hebben we zo ongeveer wel gehad. Nu komen de lijstjes met voorspellingen voor 2007. Het Amerikaanse eMarketer doet rooskleurige voorspellingen voor wat betreft online advertising en marketing in 2007:

  • Uitgaven voor online advertising komen op $20 miljard (19 procent meer dan in 2006)
  • Grote hype voor online video advertising
  • Social networks zijn goed voor een fortuin van $1 miljard (ruim het dubbele van in 2006)
  • Te downloaden games worden populairder
  • Komst Mobiele TV
  • US B2C E-commerce passeert de $200 miljard
  • De kracht van retail: mond-tot-mond
  • Breedband service wordt net zo belangrijk als snelheid
  • DVR’s laten kijkgedrag groeien

Volgens JWT vormen Skype/VOIP, Wii en social networks de top drie van trends in 2007:

  • Skype/VoIP
  • Wii
  • Social networks
  • Groei van instellingen/stichtingen voor wat betreft winkels, restaurants en bars
  • “Shrinky Dink technologie” (platte en verborgen TV’s, vederlichte iPods, kleine en bijna onzichtbare speakers, etc.)
  • De komst van nano-technologie
  • Houdbare constructie/groene gebouwen
  • Hydrogene brandstof technologieën
  • Veggie-bus: schoolbussen die rijden op biodiesel
  • Strijd tegen verzadigde vetten
  • Reality show talentenjachten
  • Greg Oden (basketballer Ohio State’s)
  • Angst voor agri-terrorisme
  • Halal voedsel
  • Participatie reclame (user-generated advertising en muziek video wedstrijden)

‘Hoewel globalisering onze wereld kleiner laat lijken, zal afkomst steeds belangrijker worden in 2007,’ aldus Ann Mack, trendwatch director bij JWT. ‘We zullen een grote nadruk leggen op de afkomst van alles, van eten tot kleding. Decadente en buitensporige consumptie zal plaats maken voor kwaliteit, minimale impact voor het milieu en steun aan locale producenten.’

Bronnen: eMarketer en MarketingVOX

Nienke Becker
communicatieadviseur bij Sabel Communicatie

Nienke Becker werkt als communicatieadviseur en accountmanager bij Sabel Communicatie in Utrecht. Nienke geeft advies over interne- en externe (web) communicatie en is het eerste aanspreekpunt voor verschillende klanten. Eerder werkte Nienke als marketingmanager bij Copernica Media Solutions in Haarlem. Nienke studeerde Communicatie aan Hogeschool Windesheim in Zwolle en werkte naast haar studie als freelance tekstschrijver voor verschillende opdrachtgevers. Naast het dagelijkse werk schrijft Nienke regelmatig columns voor de website Admanager en blogt ze voor de weblogs Adfoblog en Marketingfacts.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Reza Vinkes

    Affiliate Marketing,email marketing en sms marketing zou daar een toekomst in zitten? Of is dat land gebonden?


    3 januari 2007 om 08:30
    Jeroen

    Nienke, 20 biljoen besteding aan online advertising lijkt mij wel erg optimistisch. Moet dit geen 20 miljard zijn? 😉


    3 januari 2007 om 08:31
    Nienke Becker

    Jeroen, je hebt helemaal gelijk. 🙂 Heb het aangepast. 😉


    3 januari 2007 om 08:37
    Kasper Katje

    R3ZA, veel adverteerders hebben de door jou genoemde vormen nog steeds niet ontdekt of volledig benut dus daar zit nog zeker een groei in.

    Daarnaast zal affiliate marketing nog vele malen groter worden omdat men steeds conversiebewuster wordt en dus meer op leads zal gaan afrekenen ipv op views en clicks.

    Het zal wat verschillen per land door wet- en regelgeving en andere factoren maar over de gehele linie verwacht ik dus zeker een stijging.


    3 januari 2007 om 08:49
    Reza Vinkes

    Hi Kasper,

    Bedankt voor je uitleg:) toch ben ik benieuwd ondanks dat nederland vooruitstrevend is dat het toch vaak zo is dat omtrent affiliate marketing het nu pas word ontdekt of gebruikt ..kijkende naar US en UK en andere engelstalige landen daar is het gewoon booming de afgelopen jaren en heeft de zelfs meer omzet geleverd dan de traditionele verkoop in de winkel..


    3 januari 2007 om 09:18
    CemYildiz

    In de lijst van JWT met “Things to watch in 2007” staat op nummer 2 overigens niet alleen de Wii maar ook “the next-generation gaming systems”, de Xbox 360 en Playstation 3. Ik vind het niet helemaal passen om de drie op één hoop te gooien, omdat het er naar uitziet dat de Wii ook non-gamers aanspreekt, terwijl de Xbox 360 en PS3 het nog steeds moeten hebben van (hardcore) gamers.


    3 januari 2007 om 11:06
    Dewilde

    Persoonlijk hoop ik dat 2007 het jaar wordt dat er gekapt wordt met jamba reclames en soortgelijken.


    3 januari 2007 om 14:34
    Jan-Henk Bouman

    Reality show talentenjachten op 11. Help nog meer Henk Jan Smits op de buis.

    Toch leuk zo’n lijstje. Er gebeurt offline toch ook nog wel wat.


    3 januari 2007 om 17:09
    ewout@onedaycompany.nl

    Tijd om dan toch maar een eigen online marketing-bedrijf te beginnen ? 😀


    4 januari 2007 om 11:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief