Resultaten Coldplay’s promotie via Bluetooth

5 augustus 2005, 10:21

Herhaaldelijk komen hier marketinginitiatieven voorbij waar Bluetooth een rol in speelt. Mede vanwege het feit dat de resultaten niet vaak bekend worden gemaakt, heb ik persoonlijk twijfels of de techniek nu echt succesvol kan worden ingezet.

Bij Revolution Magazine las ik vandaag de resultaten van een bluetooth campagne van Coldplay.

Op zes grote stations in London werden reizigers begin juni via grote schermen opgeroepen bluetooth in te schakelen op hun device. In een straal van 50-100 meter van de schermen werd in twee weken tijd 87.000 bluetooth enabled mobieltjes ontdekt. 13.000 gebruikers accepteerde uiteindelijk de gratis content van Coldplay op hun device. Deze content bestond uit clips, muziekfragmenten en een advertentie om Coldplay te kopen.

Bluetooth is niet echt bekend en default meestal uitgeschakeld. Gebruikers moeten dus bluetooth aanzetten en hun device ook als vindbaar instellen om e.e.a. te kunnen ontvangen. Dat zijn de nodige handelingen. Dan vallen die 13.000 mij erg mee.

Zou er dan toch toekomst in promotie via bluetooth zitten?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Anders

    Er zullen zeker mooie dingen mee te doen zijn. Probleem is dat Bluetooth nog niet echt aanslaat. Wellicht wordt het op veel functionaliteitsgebieden ingehaald door mobiel internet voordat het de kans krijgt door te breken.

    Daarbij komt: met een enkele bluetooth-oproep zijn mensen wel geïnteresseerd. Maar wat als je straks door de Kalverstraat loopt en in 200 meter 10 oproepen krijgt?


    5 augustus 2005 om 11:06
    Timbo Koppers

    Of er specifiek toekomst in bluetooth zit weet ik niet, wel in dit soort reclame uitingen, alhowel ik wel er voor ben om het meer opt-in gericht te maken.. Ik wil best in de Kalverstraat 10 oproepen hebben met kortingsbonnen voor de desbetreffende winkels, maar alleen als ik daarvoor op een ander moment voor gekozen heb. Het is natuurlijk te gek als je in de buurt van een winkel(keten) loopt, je fan van een bepaald soort kledingmerk bent en je nog korting kan krijgen op vertoon van je gsm


    5 augustus 2005 om 12:59
    Igor

    Ik denk dat het lastig is een generieke doelgroep aan te spreken, dit vooral door de het ontbreken van veel technische handigheid. Maar een specifieke doelgroep zoals bijvoorbeeld gamers die via wireless op hun Nintendo DS of Sony PSP op geschikte locaties games, trailers etc kunnen bekijken en downloaden, dat zal vast gaan werken.


    8 augustus 2005 om 06:40
    MRB

    Aangezien er nog onvoldoende beveiliging voor het mobiele platform bestaat, lijkt het me zeer onverstandig om het publiek aan te moedigen om zomaar onbekende content te accepteren. Dit wilde acceptatiegedrag is juist waarom virussen en spyware nog steeds zoveel computers weten te besmetten.


    10 september 2005 om 10:43
    mischa schreuder

    Bluetooth reclame is nu ook al in Nederland!

    Wij van Bluetoothreclame.nl hebben het mogelijk gemaakt dat mensen met een mobieltje met bluetooth commercials, film trailers, ringtones, mp3, wall papers, advertenties, spelletjes etcetera kunnen ontvangen.

    We hebben ook een tool ingebouwd waardoor na verzenden het berichtje maar één keer ontvangen wordt. Eerst moet de ontvanger het berichtje wel accepteren anders. Hij kan dus aangeven of hij het berichtje wil hebben. Dus de reclame werkt eigenlijk hetzelfde als een brievenbus met een NEE/JA sticker.

    Deze week hebben wij tijdens het evenement Zilverrail jongeren kennis laten maken met dit nieuwe medium. Ze staan hierbij in de coupe van bluetoothdate.nl en krijgen dan een promotiefilmpje binnen op hun mobiel. Hiermee krijgen alleen de mensen een berichtje die erop zitten te wachten, andere mensen vallen we zo niet lastig. Dit werkt het beste en zullen we in de toekomst ook zo doen.

    Als je meer informatie wil hebben, kijk dan op bluetoothreclame.nl.

    Naast Nederland, waar we net bezig zijn, zijn we actief in Duitsland, Engeland en Frankrijk.


    18 oktober 2005 om 16:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief