Reed Elsevier en Google in gesprek

20 september 2004, 03:47

De Brits-Nederlandse uitgeverij Reed Elsevier zou in gesprek zijn met Google over een vergoeding voor het doorwijzen naar internetpagina’s van Elsevier. Volgens de Britse krant The Observer hebben de twee bedrijven al verschillende gesprekken met elkaar gehad.

Reed Elsevier is sterk in wetenschappelijk publicaties, waarvan het merendeel ook op internet staat. Op dit moment kunnen internetgebruikers die via Google bij Reed binnenkomen de teksten meestal gratis lezen, zonder dat de uitgeverij daar een vergoeding voor terugziet.

Een woordvoerder van Reed Elsevier was zondagavond niet bereikbaar.

Bron:

http://www.dft.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Vincent

    Ik snap het niet.

    Blijkbaar staat Reed Elsevier toe dat dat de googleBot zonder registratie de site kan spideren. Doet google dat vervolgens en toont het de bezoekers een cache opname dan moet Google hiervoor betalen?!

    De googlebot is te bannen door een vermelding te maken in robot.txt, door de user-agent googlebot registratie te forceren zoals andere user-agents of door geen cache toe te staan.

    Waarom zou Google betalen? Ik zie het voordeel voor Google niet…

    Vincent


    20 september 2004 om 10:07
    media

    Exclusiviteit om documenten van Reed Elsevier in Google database op te nemen bijvoorbeeld. Kan me er wel iets bij voorstellen.


    20 september 2004 om 10:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief