ReclameReview: Ziggo

4 februari 2015, 14:30

Hoe maak je duidelijk dat je als kabelbedrijf een flexibele partner bent voor ondernemers? Ziggo koos ervoor om de ondernemers centraal te stellen in plaats van zichzelf.

De doelstelling

Communiceren dat Ziggo meebeweegt met de behoeften van ondernemers.

Credits

Klant: Ziggo zakelijk

Bureau: Eigen Fabrikaat

Film: Dennis Lubbers Productions

Media: OMD

Online: UnitID/ Search Result

De uitwerking

Ziggo vertelt drie verhalen van ondernemers om te laten zien welke bewegingen zij hebben doorgemaakt met hun bedrijf. Het centrale thema is ‘Hoe je als ondernemer ook beweegt, Ziggo beweegt met je mee’.

Het oordeel

Passend advies, een meebewegende partner. Dat wil iedere ondernemer. Op zich is het dus een goede zet van Ziggo om zich zo te profileren. Ook de persoonlijke verhalen van drie ondernemers zorgen voor herkenbaarheid bij de doelgroep. Toch ben ik niet heel enthousiast over deze nieuwe campagne.

Ten eerste blijft het nogal vaag allemaal. Ziggo beweegt met je mee. Ja, dat doet mijn tandarts ook. En mijn accountant. Ziggo is bekend van kabeldiensten (tv, telefoon en internet), dus waarom wordt er helemaal niets concreet verteld over het meebewegen op dit gebied? Daarvoor moet je doorklikken in de video of zelf naar de website gaan.

Ten tweede krijg ik heel erg het gevoel dat ik naar commercials van een bank zit te kijken. Niet alleen door de oranje huisstijlkleur (die ING dus prima geclaimd heeft, want het werkt), maar ook door het feelgood-gehalte, de kansen en bedreigingen van ondernemers en het feit dat Partner X (in dat geval dus Ziggo) altijd naast de ondernemer is blijven staan.

Ongetwijfeld is het een bewuste keuze geweest om het op deze manier te doen en ik kan ook wel wat voordelen ervan bedenken. Het wordt nu namelijk niet zo’n standaardverhaal van ‘Dankzij Ziggo is ons bedrijf altijd blijven groeien’. In plaats daarvan biedt Ziggo klanten de kans om zich te profileren zonder daar zelf direct als held uit naar voren te komen. Die gedachte vind ik mooi, maar de uitvoering vind ik nogal verwaterd. Ondanks de mooie beelden, mooie achtergrondmuziek en mooie verhalen blijft de echte boodschap achterwege, zo lijkt het.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

2 Reacties

    Alfred Dekker

    Beste David,

    Dank voor je recensie van onze campagne!

    Je hebt de essentie er goed uitgehaald. Ik ben het met je eens dat we nog veel in het midden laten over hoe Ziggo dan exact met de ondernemer meebeweegt in deze campagne.

    Dit is dan ook de uitdaging voor ons in de komende periode. Om dat concreter te maken.

    Wij gaan er vanuit dat we voor elke ondernemer, in elke situatie (Hoe hij/zij ook beweegt) een passende zakelijke oplossing kunnen bieden.

    In je laatste alinea trek je dezelfde conclusie als wij. We wilden geen standaard, te ‘dik-er-boven-op’ campagne, maar juist de ondernemer in de spotlight zetten.

    Volgens mij is dat hiermee goed gelukt. We gaan nu door ontwikkelen…

    Nogmaals dank voor je feedback!

    Vriendelijke groet,

    Alfred Dekker

    marcom manager Ziggo Zakelijk.


    6 februari 2015 om 12:27
    Hardcopy

    Bedankt voor je reactie, Alfred!

    Ik ben heel benieuwd naar het vervolg van de campagne.


    6 februari 2015 om 12:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!