ReclameReview: Virgil van Dijk en LiGA zeggen: Er tegenaan!

Wat hebben een verstopte voetballer en een verstopte wasmachineleiding met elkaar te maken? Ze worden in deze commercial met elkaar verbonden door een welbekend tussendoortje gemaakt van granen.

20 juli 2022, 14:45 4900 x gelezen

Credits

Niet gevonden.

Doelstelling

Meer LiGA verkopen.

Uitwerking

Uit het persbericht: Je uit het veld laten slaan hoeft niet langer: LiGA, het iconische merk bekend om haar tussendoortjes, van Mondelēz International, slaat de handen ineen met Nederlands voetbalicoon Virgil van Dijk om consumenten aan te moedigen het beste uit zichzelf te halen. Vanuit een gedeelde doorzettersmentaliteit, willen LiGA en Virgil consumenten inspireren om er elke dag weer tegenaan te gaan. De samenwerking wordt ondersteund door een 360-graden campagne, die afgelopen maand live is gegaan.

De samenwerking is geworteld in een gedeelde doorzettersmentaliteit, die daadkracht, moed en optimisme omarmt. Het merk achter de iconische tussendoortjes helpt doorzetters al bijna 100 jaar om hun doelen te behalen. Ook Virgil is een echte doorzetter, die zich als professioneel verdediger iedere dag inzet om de beste versie van zichzelf te zijn, op en naast het voetbalveld. Met het partnerschap willen LiGA en Virgil consumenten er dan ook toe zetten om het beste uit zichzelf te halen in de grote of kleine dingen, of het nou gaat om het repareren van de wasmachine, het halen van de trein of het scoren van een nationaal doelpunt.

Nathalie Brugel, Senior brand manager LiGA, over de samenwerking: “Virgil is niet alleen de aanvoerder van het Nederlands elftal en de beste verdediger ter wereld, maar ook vader en een echte familieman. Al deze rollen vervult hij met betrokkenheid, positiviteit, leiderschap en doorzettingsvermogen. Deze eigenschappen passen perfect bij de waarden van LiGA en daarom zijn we enorm enthousiast om hem als ambassadeur te hebben. Samen willen we, met diezelfde karakteristieke dosis toewijding en energie, Nederlanders een steuntje in de rug geven.”

Oordeel

Het verhaal is vrij duidelijk: Luuks wasmachine is stuk en daardoor zit de hele keuken onder het sop. Hoe Virgil van Dijk dit weet? Nou, omdat hij in een keukenkastje verstopt zit om Luuk een LiGA en een welgemeende aansporing te geven om alles te fiksen. Lichte humor door een absurde twist én een celebrity erbij, dat is hoe LiGA probeert om zichzelf in de kijker te spelen deze zomer.

Het thema ‘Er tegenaan!’ is niet nieuw, daar houdt LiGA trouw aan vast. (Volgens Onze Taal schrijven we officieel ‘Ertegenaan!’ aan elkaar, maar dat terzijde.) Dan is het vervolgens belangrijk om dat thema te laden, zodat je merk ermee geassocieerd wordt. In dit geval kiest het merk voor een samenwerking met niemand minder dan Virgil van Dijk, de aanvoerder van het Nederlands Elftal. Dat levert je gegarandeerd een associatie op met een celebrity (sporter in dit geval, belangrijk voor het thema), al is natuurlijk de vraag of er genoeg mediadruk en een goede mediastrategie is om die koppeling ook daadwerkelijk te laten plaatsvinden in de hoofden van de doelgroep.

Misschien is het gewoon te warm hoor, maar ik moet wel lachen om zo’n zin een persbericht: ‘De samenwerking is geworteld in een gedeelde doorzettersmentaliteit, die daadkracht, moed en optimisme omarmt’. We hebben het hier over een tussendoortje, niet over extreem slijtvaste gear voor triatleten. Dan vind ik het andere argument dat aangehaald wordt veel beter gekozen: Virgil van Dijk is topsporter én familieman. Hij zorgt goed voor zichzelf en voor anderen, die hij stimuleert om ertegenaan te gaan, ook wanneer het tegenzit. Dat is zo’n beetje wat je voorgeschoteld krijgt in de 15 seconden van deze commercial. En dat is een prima boodschap. Daar heb je geen extra dik aangezet ‘gedeeld doorzettingsvermogen’ voor nodig.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!