ReclameReview: Usain Bolt vindt Allianz Direct lekker snel

29 januari 2020, 14:54

Ah, dus daarom moesten de gebroeders Coronel weg! De Jamaicaanse superster Usain Bolt is namelijk de hoofdpersoon in de nieuwe commercial van Allianz Direct. Omdat je daar zo snel je verzekering kunt afsluiten.

Credits

Bureau: Alfred International

Concept: Jeroen van de Sande, Jorn Kruijsen, Rogier Mahieu

Strategie: Gabriël Snuverink

Account: Danielle Boskemper, Stephanie Freitag

Agency producer: Carmen Ramsaran

Productiemaatschappij: SuperEasterfeather

Regisseur: Sven Super

Producer: Arjan Oosterveer

D.O.P.: Ruzbeh Babol

Edit: Martin Heijgelaar

Postproductie, sound en muziek: Postoffice Amsterdam

Grading: De Grot

Doelstelling

De snelheid waarmee je autoverzekeringen kan vergelijken en afsluiten onderstrepen. Zo kan de klant binnen twintig seconden een premie berekenen; niet morgen, maar nu.

Uitwerking

“Om het internationale karakter van het nieuwe label te benadrukken en zich breder te profileren dan alleen autoverzekeringen, is Allianz Direct een lange termijn samenwerking aangegaan met the fastest man alive“, zo is in het persbericht te lezen. De verzekeraar zegt dat deze samenwerking aansluit bij de rol van moederbedrijf Allianz als wereldwijde verzekeringspartner van de Olympische en Paralympische beweging vanaf 2021.

Bart Schlatmann, CEO Allianz Direct geeft in het persbericht aan dat Usain Bolt staat voor “snelheid, professionaliteit, hard werken, innovatie en is de belichaming van de moderne digitale mens. Zo laten we ons leiden door de wensen van de klant en kun je bij ons online op een snelle, toegankelijke en persoonlijke manier een product afsluiten.”

Oordeel

Natuurlijk ligt de link tussen snelheid en Usain Bolt voor de hand. Maar niet de link tussen Usain Bolt en snel een verzekering afsluiten. Bij de autoracende gebroeders Coronel was de context tenminste nog dat het om de autoverzekering van (toen nog) Allsecur ging. In het geval van Bolt heb je echt het hele verhaal nodig om te begrijpen waarom hij zijn auto (niet het type snelheid waar hij om bekend staat) bij Allianz Direct verzekert.

Het verhaal is tot op zekere hoogte wel logisch. Usain Bolt heeft een hekel aan getreuzel, want hij wil zijn nieuwe lifegoals behalen. Maar in plaats van zijn moeder aan te sporen om het gaspedaal wat dieper in te trappen, kiest hij voor een andere optie: een snellere auto kopen. Inclusief directe verzekering, want dat is zo gebeurd bij Allianz Direct. Vervolgens rijdt Bolt zelf op snelheid weg in de nieuwe auto. Had hij dan niet gewoon eerder het stuur kunnen overnemen? Uiteraard snap ik dat er een link naar Allianz Direct moet zijn, maar wat is nu precies de meerwaarde van Allianz Direct in het behalen van de zo belangrijke lifegoals van Bolt?

Terwijl de commercial toch veertig seconden duurt, wat flink wat toewijding vraagt van kijkers, blijf ik na afloop wel met deze vragen achter. Daardoor heb ik het idee dat er vooral heel erg wordt ingezet op de wereldwijde bekendheid van Bolt en niet zozeer op de meerwaarde van Allianz Direct. Dat snap ik wel, want je moet de boodschap zo simpel mogelijk houden en in dit geval is de boodschap ‘Allianz Direct = snel’. Prima boodschap, moeilijk uitgelegd. Ik ben benieuwd naar de vervolgcommercials.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!