ReclameReview: Topbloemen.nl maakt algemene bloemencommercial

Topbloemen.nl heeft een nieuwe huisstijl. De rebranding draait volledig om verbinding. In de nieuwe commercial zien we hoe zij dat over willen brengen naar hun doelgroep.

5 oktober 2022, 14:45 1997 x gelezen

Credits

Creatie: Meraki Content Agency

Doelstelling

Meer mensen bloemen laten bestellen bij Topbloemen.nl.

Uitwerking

Uit het persbericht: Middels klantonderzoek is belangrijke input geleverd voor een nieuwe missie en pay-off. Hieruit blijkt dat verbinding als erg belangrijk ervaren wordt. De nieuwe pay-off ‘Omdat ik aan je denk’ sluit hier volledig op aan. Met de rebranding wordt meer gefocust op de regionale bloemisten. Zo hebben zij een rol gekregen in de nieuwe commercials.

Topbloemen.nl legt de focus op de ander. Aan het nieuwe logo is een spraakballon toegevoegd. Deze staat symbool voor de persoonlijke boodschap, de reden waarom jij een boeket aan een ander geeft. De nieuwe missie draait wederom om het verbinden van mensen door het overbrengen van een persoonlijke boodschap. “Dit kan met een passende attentie, hoe groot of klein dan ook”, vertelt Edwin van Arkel, oprichter van Topgeschenken Nederland, het moederbedrijf van Topbloemen.nl. “Samen met een vers gebonden boeket, een ambachtelijke taart, een goed gevulde fruitkist of ander type geschenk bezorgen wij een goed gevoel, bij de ontvanger én bij jou. Dat is immers altijd de moeite waard.”

Onder de nieuwe merkidentiteit vallen vier merkwaarden: verbindend, lokaal, met aandacht en persoonlijk. Verbinding gaat over de afstand tussen mensen laten verdwijnen, waar ze ook zijn. Lokaal gaat over het beste van twee werelden combineren: het gemak van online, maar de service en kwaliteit van de regionale bloemist. “Onze boeketten worden met aandacht gebonden en bezorgd door onze regionale bloemisten, met verse bloemen rechtstreeks van de kweker”, aldus Van Arkel. “De boeketten worden bezorgd in een met water gevulde bloementas. Bij ons ben je geen nummer. Voor ons is elke klant en elk boeket belangrijk.”

Oordeel

Ik zie in deze nieuwe commercial niets dat onderscheidend is ten opzichte van concurrenten. Sterker nog: het is eigenlijk een branchecommercial die alleen maar het kopen van een bloemetje promoot. Het is niet voor niets dat het logo van Topbloemen.nl de hele tijd in beeld staat. Dit zal wel moeten, want anders weet je niet wie de afzender is van deze generieke commercial.

De nieuwe pay-off ‘Omdat ik aan je denk’ had ook door elke bloemenconcurrent geclaimd kunnen worden. Letterlijk iedereen die voor een ander een bos bloemen bestelt, denkt op dat moment aan die persoon. En ja, daar kunnen allerlei redenen voor zijn, zoals we in deze commercial zien. Prima plan om de doelgroep op een idee te brengen op deze manier. Maar waarom zou ik die bloemen bij Topbloemen.nl moeten bestellen?

Dat wordt me nergens verteld.

Terwijl dit juist dé gelegenheid is om mij als kijker duidelijk te maken dat de bloemen altijd door een regionale bloemist worden bezorgd. Waarmee je dus ook de lokale middenstand steunt. Een heel sympathieke boodschap, maar die ontbreekt dus. Terwijl dit iets is wat de concurrenten niet allemaal kunnen claimen (sommige wel). Toch een gemiste kans dus. Net als meer aandacht besteden aan die vier merkwaarden. Had allemaal gekund.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!