ReclameReview: Tieners claimen hun kamer met IKEA

18 juli 2018, 13:00

Het valt niet mee om een tiener te zijn. Daarom heb je behoefte aan je eigen plek in huis. IKEA speelt hierop in met de nieuwe campagne ‘Claim je kamer’.

Credits

Creatie: Havas Lemz, Made.For.Digital, TheBoardRoom

De doelstelling

IKEA neerzetten als dé winkel voor tienerkamers.

De uitwerking

Het thema ‘Claim je kamer’ is ontstaan uit trendonderzoek dat IKEA heeft gedaan onder tieners. Daaruit blijkt dat kinderen vanaf 12 jaar zelf hun kamer willen inrichten. Met deze nieuwe campagne daagt IKEA tieners uit om virtueel hun kamer te stylen met Snapchat en GIF’jes van IKEA-producten. Daarnaast is er de inzet van social influencer Nina Houston en uitrol van de campagne via Instagram Stories, Facebook en televisie.

Het oordeel

Wat een verademing om te zien dat een reclamecampagne daadwerkelijk is gericht op het oplossen van een probleem waar de doelgroep mee zit. In plaats van een excuus om via een zijdelings gerelateerd onderzoek iets te verkopen, is deze campagne het bewijs dat IKEA de tienerdoelgroep daadwerkelijk kan helpen aan een eigen plek in huis.

Het thema ‘Claim je kamer’ is kort, krachtig en duidelijk. En het spreekt iedere tiener aan, want wie wil dat nu niet? Op audiovisueel gebied wordt het thema goed uitgediept. Je ziet en hoort de behoefte van de doelgroep en de oplossingen van IKEA in de commercial. Prima match, lijkt me.

Of tieners ook echt vinden dat IKEA ze snapt, kan ik natuurlijk niet beoordelen. Maar het merk heeft in ieder geval de juiste kanalen ingezet (social, influencer) om te zijn waar de doelgroep is. Now we wait.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Pim

    Wie een beetje onderzoek doet op de social kanalen leest meteen dat de jeugd de reclame maar niets vindt. Waarbij het woord ‘cringe’ toch wel vaak valt.

    En wees eerlijk. De beelden zijn zeker (meer dan) prima, maar dat nummer eronder. Dat is gewoonweg pijnlijk. Wees eerlijk. Had dat lekker aan iemand overgelaten die dit vaker doet voor zijn werk, ipv een creatieve copywriter die denkt dit ook wel ff te kunnen doen. Met z’n hippe beat en hippe woorden als ‘lit’. Gemiste kans om met een (hip hop / rap) artiest te werken die vol in de doelgroep zit en wel weet waarover hij/zij het heeft.

    #cringe


    26 juli 2018 om 13:53
    Annoa

    Spot on! Pim


    26 augustus 2018 om 19:37
    Annoa

    Spot on! Pim,

    Niet alleen dat, ouders hebben inmiddels een hekel aan het ‘gelikte’ filmpje

    En zij betalen de rekening


    26 augustus 2018 om 19:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!