ReclameReview: raakt Staatsloterij met commercial voor Koningsdag de juiste snaar?

22 april 2020, 11:00

Koningsdag wordt anders dan anders dit jaar en de Staatsloterij past daarom de campagne rondom zijn jaarlijkse Koningsdagtrekking aan. Met deze muzikale video met zanger Jeangu Macrooy wil de loterij bijdragen aan een positief Koningsdaggevoel in alle Nederlandse huiskamers. Lukt dat?

Credits

Bureau: TBWANeboko

Productie: Vidiboko, Ambassadors

Media: Mindshare, Greenhouse

Muziek: Darius Dante, Jeangu Macrooy & Perquisite

Doelstelling

Bijdragen aan een positief Koningsdaggevoel in alle Nederlandse huiskamers.

Uitwerking

Staatsloterij is met zijn bureau TBWANeboko aan de slag gegaan om te kijken hoe in deze nieuwe tijd een aangepaste campagne kon worden gelanceerd. De campagne moest dicht bij het merkhart blijven en de Staatsloterij wil doen wat goed en gepast is, aldus Rogier Verkoren, Business Director Staatsloterij in het persbericht.

Darre van Dijk, Chief Creative Officer van TBWANeboko, geeft aan dat de mensen die in Spanje en Italië vanaf hun balkons zingen en hoe er in Frankrijk elke avond een quiz wordt gegeven vanuit het raam, ter inspiratie dienden. “Mensen zijn creatief en laten dit op mooie wijze zien tijdens de situatie waarin we zitten. Dit was voor creatie het vertrekpunt. We begonnen eerst zelf een lied te schrijven voor het juiste gevoel. Toen dachten we hoe mooi zou het zijn als Jeangu dit lied zou vertolken vanaf een balkon. En zo kan Nederland toch een beetje genieten van de man die Nederland zou vertegenwoordigen op het songfestival.”

Oordeel

Dit is een hoopgevende commercial in deze vreemde tijden en volgens mij raakt de Staatsloterij daarmee precies de juiste snaar. Ook de verrassingsoptredens die Jeangu Macrooy en zijn band gaan geven op Koningsdag vanaf balkons ergens in Nederland passen hier prima bij. Zingen en dansen hoort erbij op Koningsdag en deze commercial laat zien dat dat ook nu gewoon kan, op een creatieve manier.

Er wordt met geen woord gesproken over het kopen van een Staatslot

Het mooiste aan de commercial vind ik dat er met geen woord wordt gesproken over het kopen van een Staatslot. Normaal gesproken zou een commercial niet af zijn zonder call-to-action, maar nu voelt het niet goed om de coronacrisis te koppelen aan keiharde sales. Ook dat voelde men dus heel goed aan.

Doordat de boodschap merkoverstijgend is, voorzie ik met deze commercial en vooral het liedje nog wel iets soortgelijks als dat wat destijds is gebeurd met ’15 Miljoen mensen’. Alleen de oudere generaties uit het reclamevak weten nog dat dit bij een commercial van de Postbank hoorde. Inmiddels is het nummer, met aangepast aantal, opgenomen in ons collectieve geheugen. Misschien gebeurt dat ook wel met dit nummer van Jeangu Macrooy, Darius Dante en Perquisite.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Mozelle

    Tremendous things here. I’m very happy to see your article.

    Thanks a lot and I’m taking a look forward to touch you.

    Will you kindly drop me a e-mail?

    A casino online web site смотреть онлайн казино

    бесплатно


    2 mei 2020 om 09:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!