ReclameReview: Snap jij vakantie?
Waar vakantie écht om draait? Dat wil dé VakantieDiscounter graag laten zien met haar nieuwste reclamecampagne...
Als je op je gele Crocs een sjiek restaurant wil binnenstappen, dan kan dat gewoon! Hiermee wil de online reisorganisatie zich met een humoristische twist onderscheiden van andere aanbieders. Maar lukt dat ook?
Credits
Creatie: INDIE
Voice-over: Gert Dunbar
Verantwoordelijk bij dé VakantieDiscounter: Dirje van Laar (Brandmanager)
Doelstelling
Meer vakanties verkopen.
Uitwerking
Uit het persbericht: De campagne van 2023 is een opvolger van de campagne van vorig jaar. Brandmanager Dirje van Laar: “We kregen veel positieve reacties op onze onderscheidende campagne; door de humor die erin zit, bleven de spotjes bij veel mensen hangen. We hebben de lijn daarom dit jaar voortgezet.”
Met vier nieuwe spots wil dé VakantieDiscounter een bredere groep aanspreken dan vorig jaar; jonge vakantiegangers, gezinnen, man/vrouw, vakantiegangers die op zoek zijn naar zon, mensen die op zoek zijn naar stedentrips… Dirje: “Er is wel een algemene deler; alle spots zorgen voor een uniek en herkenbaar vakantiegevoel en de boodschap dat je op vakantie moet doen waar jij je comfortabel bij voelt. Hier komt ook onze pay-off ‘Die snapt vakantie’ vandaan.” Nieuw dit jaar zijn de tag-on’s, kortere boodschappen die later in hetzelfde reclameblok verschijnen. “In deze tag-on’s lichten we onze USP’s toe, zoals het boekgemak, ons ruime aanbod en de scherpe prijzen”, aldus Dirje.
De vier spots – wederom ontwikkeld door reclamebureau INDIE en met het unieke stemgeluid van Gert Dunbar als voice-over – zijn niet alleen op tv te spotten, je kunt ze ook online tegenkomen. En er zijn daarnaast drie nieuwe radiospots (met elk een uniek vakantiegeluid) ontwikkeld.
Oordeel
Opvallen met gekke korte commercials, dat is het doel van deze campagne. De variant met de nudist en de Crocs slagen daar wel in, lijkt me zo. Die andere twee zijn eigenlijk vrij saai op visueel gebied. Pas als je heel goed oplet en de voice-over hoort (of de ondertiteling leest), begrijp je dat het vakantiecommercials zijn die anders zijn dan anders. Zijn ze misschien net niet ‘over the top’ genoeg om op te vallen? Er is vast een reden voor dat deze vier korte commercials een verschillende insteek hebben. De overeenkomst is (naast de opbouw) wel duidelijk: je verwacht heel even een ‘normale’ vakantiecommercial, maar dan komt er een bijzondere twist.
De pay-off ‘Die snapt vakantie’ wordt in dit geval persoonlijk gemaakt, door hem te koppelen aan de mensen die je ziet in de commercials. Wanneer je meerdere personen ziet, worden deze ook daadwerkelijk VakantieDiscounters genoemd, die vakantie snappen. Ten eerste weet ik niet of ze op deze manier een soort connectie willen creëren of een soort Duyvis-stempel (Oké!) door hun klanten naar hun bedrijf te noemen, maar daar lijkt het wel op. Ten tweede snapt iedereen vakantie, want iedereen viert vakantie op zijn of haar eigen manier. Zelfs als je een workaholic bent en niet echt kunt ontspannen tijdens je vrije dagen, dan snap je nog steeds het concept ‘vakantie’. Je bent hooguit niet in staat om dit idee in de praktijk te brengen, maar je snapt het wel degelijk.
Maar de kans is natuurlijk groot dat de doelgroep van dé VakantieDiscounter helemaal niets geeft om de zaken die ik hier aanstip. Zij willen graag goedkoop op vakantie. Dan zegt de naam van deze reisaanbieder al genoeg en is een commercial zoals deze misschien net het laatste zetje dat je nodig had om je reis te boeken. En dan is het gewoon een succesvolle campagne.