ReclameReview: SIRE (laat jongens jongens zijn)

26 juli 2017, 13:00

De nieuwe campagne van SIRE gaat over jongens die jongens mogen zijn. Hij is nog gloednieuw, maar hij zorgt nu al voor flinke discussies.

Update: de video lijkt offline gehaald. We updaten deze blogpost als de video weer terug is.

Credits

Concept: Grey Amsterdam

TVC & bioscoop: Chapter Film & Motion Design

Fotografie: Witman Kleipool, Mick de Lint

Social: Digined

Site: Skybox

Expertvideo’s: Venture Collective

Radio: Soundcircus

Muziek: Posij Onverwoestbare broek: DSM & Soorty

Monitoring: Monalyse

Onderzoek: MeMo²

PR: De Issuemakers

De doelstelling

Opvoeders van Nederland vragen om jongens genoeg ruimte te geven voor hun ontwikkeling.

De uitvoering

Beelden van stoeiende en ravottende jongens die risico’s nemen geven aan wat het ideaalbeeld is volgens SIRE: laat jongens gewoon jongens zijn. Stil zijn en luisteren is de sociaal wenselijke norm, maar uit onderzoek blijkt dat jongens zich daardoor juist minder goed ontwikkelen. Vandaar dat SIRE deze campagne lanceert, om vanuit bewustwording hopelijk een verandering te realiseren.

Het oordeel

Oh boy, here we go… Je weet dat deze campagne een potentieel oneindige bron van discussie zal zijn. Daarom alle lof voor SIRE omdat ze het toch hebben aangedurfd om dit onderwerp op de maatschappelijke agenda te zetten.

De experts die SIRE aan het woord laat, zijn vrij duidelijk over de huidige situatie waarin jongens zich bevinden en over het feit dat het beter voor de maatschappij is als daar iets in verandert. Dat is de reden dat SIRE hier een campagne over heeft gemaakt. Toch vind ik het jammer dat er minder met de wetenschappelijke en statistische kant van het verhaal is gedaan in de commercial.

In de commercial gaat het namelijk vooral over buitenspelen, ravotten en ander lomp jongensgedrag. Met als kernboodschap dat je een onverwoestbare broek kunt winnen. Hmmm… Gaan we dan niet een beetje voorbij aan de redenen waarom SIRE dit onderwerp op de agenda wil zetten? Een hoogleraar die uitlegt dat jongens met hetzelfde IQ als meisjes toch vaak een lager schooladvies krijgen, vind ik toch een stuk overtuigender dan een commercial over onverwoestbare broeken voor jongens. Dat is een basisprincipe van Cialdini.

Kortom: als ervaringsdeskundige (vader van twee continu ravottende jongens) ben ik het helemaal eens met de doelstelling en de gedachte achter deze campagne, maar de commercial vind ik nogal eenzijdig en te veel op de onverwoestbare broek gericht.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

3 Reacties

    J

    Helemaal mee eens, dit was ook mijn eerste gedachte. De broek is een leuke extra, Maar had hem als 2e fase ingezet. Of als tag-on. Nu is de broek samenvattend bijna de oplossing voor het probleem. Maargoed, als deze commercial een ding goed doet is het het onderwerp op de kaart zetten. Geslaagde campagne lijkt me, en mooi uitgevoerd.


    27 juli 2017 om 06:37
    Meike

    Ik ben een meisje en ik vind deze reclame BELACHELIJK!!!!

    Alle meisjes zijn anders, en alle jongens ook. Sommige jongens gaan op avontuur met hun zakmes in het bos, en sommige meisjes ook, zoals ik.

    En sommige jongens zitten liever chips te eten en op de xbox, en sommige meisjes ook. Wat jullie zeggen is eigenlijk dat alle jongens leuk op avontuur mogen en dat meisjes thuis de afwas moeten doen. Doei.


    4 september 2017 om 13:07
    H

    De reactie van @Meike laat zien dat de campagne zijn punt niet goed maakt bij veel mensen. SIRE had duidelijker moeten verwoorden welk probleem ze aan willen kaarten (lage schoolprestaties jongens door onderrepresentatie van hun manier van leren, overdiagnose van ADHD onder jonge jongens, algemene afkeuring van jongensachtig gedrag etc.)


    23 september 2017 om 03:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!