ReclameReview: Seat Tarraco, Why not now?

6 maart 2019, 14:00

Waarom zou je wachten tot later? Doe het nu! Dat is de insteek van de introductiecampagne rond de Seat Tarraco, met als pay-off ‘Why not now?’ Drie mini-documentaires over inspirerende mensen staan centraal.

Credits

Bureau: Sunshine and Sausages

Doelstelling

De Seat Tarraco introduceren als de SUV die staat voor mentale vrijheid. Secundaire doelstelling is een nieuwe doelgroep aanspreken.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Seat heeft het startschot gegeven voor de Nederlandse introductie van de Tarraco SUV, met een campagne waarbij de focus ligt op persoonlijke verhalen. Onder de campagneslogan ‘Why Not Now’ benadrukt Seat dat je het verwezenlijken van je dromen niet moet uitstellen tot later, maar dat het draait om het nu.”

“Seat benadrukt dat je het realiseren van dromen niet moet uitstellen tot later”

Seat heeft ervoor gekozen om bij de lancering van de Tarraco in Nederland gedeeltelijk af te wijken van de internationale launchcampagne. “Dat heeft geresulteerd in een puur Nederlands concept dat naast de campagne uit Spanje wordt ingezet en recht in het hart van de Hollandse doelgroep landt. In de campagne – die Seat samen met reclamebureau Sunshine and Sausages heeft ontwikkeld – wordt de ruimte van de Tarraco gelinkt aan de mentale vrijheid die je als inzittende(n) ervaart. In drie portretten worden Gert-Jan, Peter en Ineke geïntroduceerd. Deze drie inspirerende Nederlanders – echte mensen, geen acteurs – gooiden het roer om en joegen hun dromen na. Ze bleven niet hangen in de sleur en routine, maar pakten de kans om hun leven te vernieuwen met beide handen en lieten zich niet stoppen door alle redenen die je kunt bedenken om dat niet te doen. Daarmee sluiten de verhalen perfect aan op de mentaliteit van Seat en de thematiek van de Seat Tarraco-campagne: Why Not Now?”

Oordeel

Ik vind de insteek van de campagne nogal negatief. Het uitgangspunt is namelijk dat mensen allerlei bezwaren hebben die ervoor zorgen dat zij de nieuwe SUV van Seat niet kopen. En deze campagne probeert ze op andere gedachten te brengen met de pay-off ‘Why not now?’ Prima slogan, maar wel erg generiek natuurlijk. After Eight – Why not now? Bud Light – Why not now? Hawaii – Why not now? Ik bedoel maar.

Verder vraag ik me af wie de doelgroep is voor deze mini-documentaires, die via social media en bioscoopreclame te zien zijn. Wanneer zou ik minimaal twee minuten gaan kijken naar een reclamevideo? 1) Als ik al gekozen heb voor deze auto en bevestiging wil (dus geen doelgroep ben). 2) Als ik de mensen die geportretteerd worden zelf ken (en dus niet per se doelgroep ben). 3) Als ik een ReclameReview ga schrijven erover (en, helaas voor Seat, net een nieuwe auto heb).

“Insteek van campagne is nogal negatief”

Dan de inhoud van de docu’s. Het zijn zeker inspirerende verhalen. Maar dat weet je pas als je besloten hebt om ze te kijken. Verder is het eigenlijk niet meer dan wat product placement met wat beelden van de Seat Tarraco, terwijl de mensen vertellen. Aan het einde hebben ze allemaal een uitspraak die zowel voor hun eigen situatie als voor het aanschaffen van een Seat Tarraco gelden. Dus het is echt wel subtiel gedaan. En toch voelt het nog steeds als reclame.

Waar je niet achterkomt, is de volgorde van oorzaak en gevolg. Zijn dit drie typische Seat Tarraco-rijders en zijn ze daarom gevraagd voor deze campagne? Of, en dat lijkt me veel waarschijnlijker, zijn deze mensen uitgekozen vanwege hun bijzondere verhaal en mogen ze daarom rondrijden in een Seat Tarraco? Als het reden 1 was, dan was het geen marketingidee meer, maar was het echt waar. Ik gok dat Seat hoopt op een self-fulfilling prophecy.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!