ReclameReview: Samsung (The Chant)

29 juni 2016, 12:00

De sportzomer is nog lang. Na het EK voetbal komen ook onder andere de Tour de France en de Olympische Spelen in Rio er nog aan. Voor het laatstgenoemde evenement heeft Samsung een nieuwe commercial ontwikkeld. Daarin volgen we de supporters van het nieuwste land ter wereld: Zuid-Soedan.

Credits

Creatie: Leo Burnett Chicago

De doelstelling

Samsung neerzetten als sponsor van de Olympische Spelen en van atleten die het onmogelijke mogelijk maken.

De uitwerking

Sinds 9 juli 2011 is Zuid-Soedan onafhankelijk en daarmee het nieuwste land ter wereld. De aanstaande Olympische Spelen in Rio bieden het land de eerste mogelijkheid om zelfstandig mee te doen aan het sportevenement. Samsung geeft in deze commercial de trots weer die het land heeft voor atlete Margret Rumat Rumat Hassan. We zien haar voorbereiding op een race, terwijl het hele land haar naam scandeert. Samsung Mobile viert dit historische moment in deze commercial voor de Samsung Galaxy S7 edge en Gear IconX.

Het oordeel

Emotie en sport zijn als Siamese tweelingen met elkaar verbonden. Het spreekt dan ook voor zich dat Samsung als sponsor van de Olympische Spelen hun commercial niet puur op de instrumentele eigenschappen van hun producten insteekt, maar juist de emotie opzoekt. Zoals de warmte die je voelt wanneer je de bevolking van Zuid-Soedan de naam van atlete Margret Rumat Rumat Hassan hoort scanderen. Ze zijn blij met haar en met hun nieuwe land. Dat is geweldig om te zien. Mooi dat Samsung dit in beeld brengt, want nu ga je als kijker toch net iets meer opletten als je naar de Spelen kijkt. Even checken hoe Margret het doet.

De hashtag #DoWhatYouCant doet natuurlijk meteen denken aan ‘Impossible is Nothing’ van Adidas. Eerlijk is eerlijk, het valt niet altijd mee om een origineel thema te bedenken dat zowel op sport als op het leven slaat. En natuurlijk ook nog met de merkvisie te maken heeft. Toch wringt voor mij daar de schoen (nee, geen hardloopschoen).

Wat heeft Samsung nou helemaal te maken met sport? Wat heeft Samsung gedaan om Zuid-Soedan onafhankelijk te maken? Ik vind het een mooie en emotionele commercial, maar het voelt voor mij alsof Samsung aan het meeliften is op die emotie. Na het zien van deze commercial voel ik wel een connectie met de supporters van het nieuwe land en de atlete, maar niet met het smartphonemerk.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!